Tez Açık Erişim

Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikolojik iyi oluşları ile sosyal görünüş kaygılarının iletişim becerilerine etkisi: Muğla örneği

   İRHAN, Gökhan

Tez danışman(lar)ı

KERKEZ, Fatma-İlker

Çalışmanın temel amacı beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikolojik iyi oluş durumları ile sosyal görünüş kaygılarının iletişim becerilerini yordama gücünün incelenmesidir. Alt amaçları ise, katılımcılarda psikolojik iyi oluş, sosyal görünüş kaygısı düzeyleri ve iletişim becerilerinin cinsiyet, sınıf, spor branşı, düzenli spor yapma ve sosyo-ekonomik düzey değişkenlerine göre incelenmesidir. Bu araştırma, betimsel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitimi ve Spor Bölümünde aktif öğrenci olan toplam 154 öğretmen adayı (97 erkek, 57 kadın) katılmıştır. veri toplama aracı olarak ‘Psikolojik İyi Oluş Ölçeği’, ‘Sosyal Görünüş Kaygısı Ölçeği’, İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği’ ve tanımlayıcı bilgi formu kullanılmıştır. Çalışmada bağımlı değişken olan iletişim becerisi değişkenini yordamak amacıyla psikolojik iyi oluş ve sosyal görünüş kaygısı değişkenlerini kullanarak çok değişkenli doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Bulgular katılımcıların iletişim becerisi algısı (98.59±11.8) ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin (42.65±7.7) yüksek olduğunu sosyal görünüş kaygısı düzeylerinin ise (36.08±15.2) orta düzeye yakın olduğunu göstermiştir. Psikolojik iyi oluş düzeyleri iletişim becerisini olumlu ve anlamlı yordarken, sosyal görünüş kaygısı olumsuz ve anlamlı yordamıştır. İletişim becerisi ve psikolojik iyi oluş düzeyinin cinsiyet değişkenine göre kadın öğrenciler lehine farklılaştığı belirlenmiştir (p<0.05). Ancak sosyal görünüş kaygısı yönünden cinsiyet değişkenine göre farklılık bulunmamıştır (p>0.05). Sınıf değişkenine göre sadece sosyal görünüş kaygısı düzeyinde fark bulunmuştur (p<0.05). Düzenli spor yapma değişkenine göre sadece iletişim kurmaya isteklilik alt boyutu (p<0.04) ve sosyal görünüş kaygısı (p<0.01) farklılaşmaktadır. Düzenli spor yaptığını beyan edenlerin iletişim kurmaya daha istekli oldukları, düzenli spor yapmayanların sosyal görünüş kaygısının daha yüksek olduğu, sosyoekonomik düzeyi yüksek olan öğrencilerin sosyal görünüş kaygısının düşük olanlardan anlamlı derecede yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Beden eğitimi ve spor öğretmeni adaylarının psikolojik iyi oluş ve sosyal görünüş kaygısı gibi içsel yaşantıları takip edilmelidir, bu öğrencilere gerekli psikolojik desteğin sağlanması yanında iletişim becerisini etkili konuşma ve dinleme teknikleriyle geliştirmeye yönelik etkinlikler düzenlenerek meslek hayatına daha hazırlıklı hale gelmeleri desteklenmelidir.

Dosyalar (1.4 MB)
Dosya adı Boyutu
Yüksek Lisans Tezim.pdf
md5:e114a39a54437a36ab3404af22d5c5cf
1.4 MB İndir
0
0
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 00
İndirme 00
Veri hacmi 0 Bytes0 Bytes
Tekil görüntülenme 00
Tekil indirme 00

Alıntı yap