Kitap Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?> <record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"> <leader>00000nam##2200000uu#4500</leader> <datafield tag="245" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">İsmâilîlik ve Neoplatonizm: Ebû Ya'kûb es-Sicistânî Örneği</subfield> </datafield> <datafield tag="024" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="2">doi</subfield> <subfield code="a">10.55709/okuokutyayinlari.31</subfield> </datafield> <datafield tag="024" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="q">alternateidentifier</subfield> <subfield code="2">url</subfield> <subfield code="a">https://yayin.okuokut.org/okuokut/catalog/book/31</subfield> </datafield> <datafield tag="542" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="l">open</subfield> </datafield> <datafield tag="100" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="u">Kütahya Dumlupınar Üniversitesi</subfield> <subfield code="a">Sansarkan, Yusuf</subfield> <subfield code="0">(orcid)0000-0001-8010-4173</subfield> </datafield> <datafield tag="773" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="n">doi</subfield> <subfield code="i">isIdenticalTo</subfield> <subfield code="a">10.55709/okuokutyayinlari.31</subfield> </datafield> <datafield tag="540" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</subfield> <subfield code="a">Creative Commons Attribution-NonCommercial</subfield> </datafield> <datafield tag="856" ind1="4" ind2=" "> <subfield code="u">https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/252221/files/No.17_ISBN_978-605-71294-6-8.pdf</subfield> <subfield code="z">md5:927b2450436387e6e96ce256de6e9b49</subfield> <subfield code="s">4031265</subfield> </datafield> <controlfield tag="005">20230118001331.0</controlfield> <datafield tag="041" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">tur</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">İslam</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">İslam Mezhepleri Tarihi</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">İsmâilîlik</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Yeni Eflâtunculuk</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Ebû Ya'kûb es-Sicistânî</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Sicistânî</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Plotinus</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Tanrı</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Âlem</subfield> </datafield> <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">user-okuokutyayinlari</subfield> </datafield> <controlfield tag="001">252221</controlfield> <datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a"><p>Bu &ccedil;alışma Eb&ucirc; Ya&lsquo;k&ucirc;b es-Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin Yeni Efl&acirc;tuncu g&ouml;r&uuml;şlerini, Plotinus&#39;un d&uuml;ş&uuml;nceleriyle karşılaştırmalı olarak ele almaktadır. 4./10. y&uuml;zyılda yaşayan Sicist&acirc;n&icirc;, İsm&acirc;il&icirc;liğin Horasan-M&acirc;ver&acirc;&uuml;nnehir d&acirc;&icirc;lerindendir. Zikredilen d&ouml;nemde d&acirc;&icirc;lerin fikirlerini yayabildiği ve entelekt&uuml;el d&uuml;ş&uuml;nceler geliştirdiği b&ouml;lgede, İsm&acirc;il&icirc;lerin g&uuml;&ccedil; kazandığı, bazı devlet adamlarının onlara destek verdiği g&ouml;zlenmektedir. Bu gelişim, Muhammed b. Ahmed en-Nesef&icirc; ve Eb&ucirc; H&acirc;tim er-R&acirc;z&icirc; gibi d&acirc;&icirc;lerin Sicist&acirc;n&icirc;&#39;ye hatırı sayılır bir miras bırakmasını sağlamıştır. &Ouml;te yandan yine bu d&ouml;nemde, mistik &ouml;geler barındıran İsm&acirc;il&icirc;lik Yeni Efl&acirc;tuncu etkilerle bir felsef&icirc; d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m ge&ccedil;irmiştir. S&ouml;z konusu d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m&uuml;n mimarları Muhammed b. Ahmed en-Nesef&icirc; ve &ouml;ğrencisi Sicist&acirc;n&icirc;&#39;dir. Nesef&icirc;&#39;nin eserleri g&uuml;n&uuml;m&uuml;ze ulaşmadığından, Yeni Efl&acirc;tuncu İsm&acirc;il&icirc;liğin izleri, Sicist&acirc;n&icirc; &uuml;zerinden s&uuml;r&uuml;lmektedir. Bu &ccedil;alışmanın amacı, İsm&acirc;il&icirc; d&uuml;ş&uuml;ncedeki Yeni Efl&acirc;tuncu etkilerin g&uuml;n y&uuml;z&uuml;ne &ccedil;ıkarılma &ccedil;abalarına bir katkı sunmaktır. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin eserlerindeki Yeni Efl&acirc;tuncu &ouml;gelere odaklanan &ccedil;alışma, Plotinus&#39;tan yoğun etkiler barındıran Tanrı ve &acirc;lem g&ouml;r&uuml;şleriyle sınırlandırılmıştır. &Ccedil;alışma giriş ve &uuml;&ccedil; b&ouml;l&uuml;mden oluşmaktadır. Giriş b&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml;n ilk kısmı metodolojik &ccedil;er&ccedil;eveye ayrılmış, &ccedil;alışmanın konusu, amacı, sınırları, y&ouml;ntemi ve &ccedil;alışmada kullanılan bazı terimlere değinilmiştir. Araştırmanın kaynakları ve Sicist&acirc;n&icirc; hakkındaki literat&uuml;r değerlendirilmesi de bu kısımda yapılmıştır. Giriş b&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml;n ikinci kısmı, Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin hayatı, halefi-selefi d&acirc;&icirc;ler ve eserlerine ayrılmıştır. Ayrıca bu kısımda Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin d&uuml;ş&uuml;nce d&uuml;nyasındaki Yeni Efl&acirc;tuncu etkiler genel hatlarıyla &ouml;zetlenmeye &ccedil;alışılmıştır. Birinci b&ouml;l&uuml;m Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin Tanrı anlayışına ayrılmıştır. Tenzihin aşırı bir &ouml;rneğini sergileyen m&uuml;ellifin g&ouml;r&uuml;şleri Plotinus&#39;un benzer g&ouml;r&uuml;şleriyle karşılaştırılmış, aradaki benzerlik ve farklılıklar tespit edilmeye &ccedil;alışılmıştır. Bu b&ouml;l&uuml;m&uuml;n ilk yarısında, Tanrı&#39;nın tanımlanamazlığına odaklanılmış, ona atfedilen bazı kavramların reddine değinilmiş ve benzeri g&ouml;r&uuml;lmemiş bir tenzih anlayışı olan ikili tenzihe, diğer adıyla nefyin nefyine yer ayrılmıştır. B&ouml;l&uuml;m&uuml;n ikinci yarısı, Tanrı&#39;yı tanımlanamaz kabul etmelerine rağmen Sicist&acirc;n&icirc; ve Plotinus&#39;un onun hakkında konuşması bağlamında, ona yakıştırılan bazı kavramları ve kullanım bi&ccedil;imlerini irdelemiştir. İkinci b&ouml;l&uuml;m Tanrı &acirc;lem ilişkisi, &acirc;lemin oluşumu ve ruhan&icirc; &acirc;lem kısımlarından oluşmaktadır. Bu b&ouml;l&uuml;m&uuml;n ilk kısmı, &acirc;lemi ezel&icirc; kabul eden Plotinus&#39;un sud&ucirc;r teorisiyle &acirc;lemin yoktan yaratıldığını dile getiren Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin savunduğu Emr d&uuml;ş&uuml;ncesinin karşılaştırılmasına ayrılmıştır. Plotinus&#39;un aksine Tanrı&#39;nın illet olduğunu reddeden Sicist&acirc;n&icirc;&#39;de Emr&#39;in varlığa nasıl illet olduğu ve ilk varlık olan Akl&#39;ın yaratılışı bu kısımda ele alınmıştır. B&ouml;l&uuml;m&uuml;n ikinci kısmında ruhan&icirc; &acirc;lem ve onu oluşturan Akıl ve Nefs&#39;in detayları incelenmiştir. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin &acirc;lem anlayışında merkez noktada bulunan Akl&#39;ın nasıl bir varlık olduğu, kapsayıcılığı, yaratıclığı, Nefs&#39;le ger&ccedil;ekleştirdiği izdiva&ccedil;, Nefs&#39;in ondan fayda alması ve aldığı faydalarla cisman&icirc; &acirc;lemi y&ouml;netmesi, bu kısımda detaylandırılmıştır. &Ccedil;alışmanın &uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m&uuml; cisman&icirc; &acirc;leme, &ouml;gelerine ve &ouml;gelerinden biri olan insana tahsis edilmiştir. İlk kısımda Nefs&#39;in hemen altında başladığı ve feleklerle &ccedil;evrili olduğuna inanılan cisman&icirc; &acirc;lemin bileşenleri olan madde, suret, felekler ve bunlarla ortaya &ccedil;ıkan hareket ve zamana değinilmiştir. İkinci kısımda Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin k&uuml;&ccedil;&uuml;k &acirc;lem dediği insan ele alınmıştır. Bu bağlamda Plotinus ve Sicist&acirc;n&icirc;&#39;de &ouml;nemli bir yer tutan, insanın ruhan&icirc; &acirc;lemle ilişkini sağlayan c&uuml;z&rsquo;i nefs, İsm&acirc;il&icirc;lerin meleklerin yerine koyduğu Cedd, Feth ve Hayal ele alınmıştır. Plotinus&#39;ta karşılığı olmamakla birlikte insan bahsinin altında ele alınması gereken n&uuml;b&uuml;vvet, İsm&acirc;il&icirc; devir anlayışı, imamet, gelmesi beklenen mehd&icirc; ve şeriatın kaldırılması konularıyla &ccedil;alışmanın g&ouml;vdesi tamamlanmıştır. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin eserlerindeki Yeni Efl&acirc;tuncu etkileri ortaya &ccedil;ıkarmak amacıyla hazırlanan &ccedil;alışma, m&uuml;ellifin adı ge&ccedil;en felsef&icirc; ekolden b&uuml;y&uuml;k &ouml;l&ccedil;&uuml;de etkilendiği, bunları eserlerinde yansıttığı sonucuna ulaşmıştır. Bir&ccedil;ok konuda Plotinus&#39;a sadık kalan Sicist&acirc;n&icirc;, yoktan yaratma bahsinde ondan ayrılsa da &acirc;lemin ikiye ayrılması, sud&ucirc;r hiyerarşisi ve insan nefsi konularında Plotinus&#39;la aynı doğrultuda yol almıştır.</p></subfield> </datafield> <datafield tag="700" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="u">Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi</subfield> <subfield code="a">Demir, Abdullah</subfield> <subfield code="0">(orcid)0000-0001-7825-6573</subfield> <subfield code="4">edt</subfield> </datafield> <datafield tag="650" ind1="1" ind2="7"> <subfield code="a">cc-by</subfield> <subfield code="2">opendefinition.org</subfield> </datafield> <datafield tag="909" ind1="C" ind2="O"> <subfield code="p">user-okuokutyayinlari</subfield> <subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:252221</subfield> </datafield> <datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="c">2023-01-07</subfield> </datafield> <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">publication</subfield> <subfield code="b">book</subfield> </datafield> </record>
Görüntülenme | 74 |
İndirme | 83 |
Veri hacmi | 334.6 MB |
Tekil görüntülenme | 69 |
Tekil indirme | 77 |