Kitap Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd"> <identifier identifierType="URL">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/252221</identifier> <creators> <creator> <creatorName>Sansarkan, Yusuf</creatorName> <givenName>Yusuf</givenName> <familyName>Sansarkan</familyName> <nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0001-8010-4173</nameIdentifier> <affiliation>Kütahya Dumlupınar Üniversitesi</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title>İsmâilîlik Ve Neoplatonizm: Ebû Ya'Kûb Es-Sicistânî Örneği</title> </titles> <publisher>Aperta</publisher> <publicationYear>2023</publicationYear> <subjects> <subject>İslam</subject> <subject>İslam Mezhepleri Tarihi</subject> <subject>İsmâilîlik</subject> <subject>Yeni Eflâtunculuk</subject> <subject>Ebû Ya'kûb es-Sicistânî</subject> <subject>Sicistânî</subject> <subject>Plotinus</subject> <subject>Tanrı</subject> <subject>Âlem</subject> </subjects> <dates> <date dateType="Issued">2023-01-07</date> </dates> <language>tr</language> <resourceType resourceTypeGeneral="Text">Book</resourceType> <alternateIdentifiers> <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://yayin.okuokut.org/okuokut/catalog/book/31</alternateIdentifier> <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/252221</alternateIdentifier> </alternateIdentifiers> <relatedIdentifiers> <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsIdenticalTo">10.55709/okuokutyayinlari.31</relatedIdentifier> <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsIdenticalTo">10.55709/okuokutyayinlari.31</relatedIdentifier> </relatedIdentifiers> <rightsList> <rights rightsURI="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Creative Commons Attribution-NonCommercial</rights> <rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights> </rightsList> <descriptions> <description descriptionType="Abstract"><p>Bu &ccedil;alışma Eb&ucirc; Ya&lsquo;k&ucirc;b es-Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin Yeni Efl&acirc;tuncu g&ouml;r&uuml;şlerini, Plotinus&#39;un d&uuml;ş&uuml;nceleriyle karşılaştırmalı olarak ele almaktadır. 4./10. y&uuml;zyılda yaşayan Sicist&acirc;n&icirc;, İsm&acirc;il&icirc;liğin Horasan-M&acirc;ver&acirc;&uuml;nnehir d&acirc;&icirc;lerindendir. Zikredilen d&ouml;nemde d&acirc;&icirc;lerin fikirlerini yayabildiği ve entelekt&uuml;el d&uuml;ş&uuml;nceler geliştirdiği b&ouml;lgede, İsm&acirc;il&icirc;lerin g&uuml;&ccedil; kazandığı, bazı devlet adamlarının onlara destek verdiği g&ouml;zlenmektedir. Bu gelişim, Muhammed b. Ahmed en-Nesef&icirc; ve Eb&ucirc; H&acirc;tim er-R&acirc;z&icirc; gibi d&acirc;&icirc;lerin Sicist&acirc;n&icirc;&#39;ye hatırı sayılır bir miras bırakmasını sağlamıştır. &Ouml;te yandan yine bu d&ouml;nemde, mistik &ouml;geler barındıran İsm&acirc;il&icirc;lik Yeni Efl&acirc;tuncu etkilerle bir felsef&icirc; d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m ge&ccedil;irmiştir. S&ouml;z konusu d&ouml;n&uuml;ş&uuml;m&uuml;n mimarları Muhammed b. Ahmed en-Nesef&icirc; ve &ouml;ğrencisi Sicist&acirc;n&icirc;&#39;dir. Nesef&icirc;&#39;nin eserleri g&uuml;n&uuml;m&uuml;ze ulaşmadığından, Yeni Efl&acirc;tuncu İsm&acirc;il&icirc;liğin izleri, Sicist&acirc;n&icirc; &uuml;zerinden s&uuml;r&uuml;lmektedir. Bu &ccedil;alışmanın amacı, İsm&acirc;il&icirc; d&uuml;ş&uuml;ncedeki Yeni Efl&acirc;tuncu etkilerin g&uuml;n y&uuml;z&uuml;ne &ccedil;ıkarılma &ccedil;abalarına bir katkı sunmaktır. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin eserlerindeki Yeni Efl&acirc;tuncu &ouml;gelere odaklanan &ccedil;alışma, Plotinus&#39;tan yoğun etkiler barındıran Tanrı ve &acirc;lem g&ouml;r&uuml;şleriyle sınırlandırılmıştır. &Ccedil;alışma giriş ve &uuml;&ccedil; b&ouml;l&uuml;mden oluşmaktadır. Giriş b&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml;n ilk kısmı metodolojik &ccedil;er&ccedil;eveye ayrılmış, &ccedil;alışmanın konusu, amacı, sınırları, y&ouml;ntemi ve &ccedil;alışmada kullanılan bazı terimlere değinilmiştir. Araştırmanın kaynakları ve Sicist&acirc;n&icirc; hakkındaki literat&uuml;r değerlendirilmesi de bu kısımda yapılmıştır. Giriş b&ouml;l&uuml;m&uuml;n&uuml;n ikinci kısmı, Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin hayatı, halefi-selefi d&acirc;&icirc;ler ve eserlerine ayrılmıştır. Ayrıca bu kısımda Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin d&uuml;ş&uuml;nce d&uuml;nyasındaki Yeni Efl&acirc;tuncu etkiler genel hatlarıyla &ouml;zetlenmeye &ccedil;alışılmıştır. Birinci b&ouml;l&uuml;m Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin Tanrı anlayışına ayrılmıştır. Tenzihin aşırı bir &ouml;rneğini sergileyen m&uuml;ellifin g&ouml;r&uuml;şleri Plotinus&#39;un benzer g&ouml;r&uuml;şleriyle karşılaştırılmış, aradaki benzerlik ve farklılıklar tespit edilmeye &ccedil;alışılmıştır. Bu b&ouml;l&uuml;m&uuml;n ilk yarısında, Tanrı&#39;nın tanımlanamazlığına odaklanılmış, ona atfedilen bazı kavramların reddine değinilmiş ve benzeri g&ouml;r&uuml;lmemiş bir tenzih anlayışı olan ikili tenzihe, diğer adıyla nefyin nefyine yer ayrılmıştır. B&ouml;l&uuml;m&uuml;n ikinci yarısı, Tanrı&#39;yı tanımlanamaz kabul etmelerine rağmen Sicist&acirc;n&icirc; ve Plotinus&#39;un onun hakkında konuşması bağlamında, ona yakıştırılan bazı kavramları ve kullanım bi&ccedil;imlerini irdelemiştir. İkinci b&ouml;l&uuml;m Tanrı &acirc;lem ilişkisi, &acirc;lemin oluşumu ve ruhan&icirc; &acirc;lem kısımlarından oluşmaktadır. Bu b&ouml;l&uuml;m&uuml;n ilk kısmı, &acirc;lemi ezel&icirc; kabul eden Plotinus&#39;un sud&ucirc;r teorisiyle &acirc;lemin yoktan yaratıldığını dile getiren Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin savunduğu Emr d&uuml;ş&uuml;ncesinin karşılaştırılmasına ayrılmıştır. Plotinus&#39;un aksine Tanrı&#39;nın illet olduğunu reddeden Sicist&acirc;n&icirc;&#39;de Emr&#39;in varlığa nasıl illet olduğu ve ilk varlık olan Akl&#39;ın yaratılışı bu kısımda ele alınmıştır. B&ouml;l&uuml;m&uuml;n ikinci kısmında ruhan&icirc; &acirc;lem ve onu oluşturan Akıl ve Nefs&#39;in detayları incelenmiştir. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin &acirc;lem anlayışında merkez noktada bulunan Akl&#39;ın nasıl bir varlık olduğu, kapsayıcılığı, yaratıclığı, Nefs&#39;le ger&ccedil;ekleştirdiği izdiva&ccedil;, Nefs&#39;in ondan fayda alması ve aldığı faydalarla cisman&icirc; &acirc;lemi y&ouml;netmesi, bu kısımda detaylandırılmıştır. &Ccedil;alışmanın &uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;m&uuml; cisman&icirc; &acirc;leme, &ouml;gelerine ve &ouml;gelerinden biri olan insana tahsis edilmiştir. İlk kısımda Nefs&#39;in hemen altında başladığı ve feleklerle &ccedil;evrili olduğuna inanılan cisman&icirc; &acirc;lemin bileşenleri olan madde, suret, felekler ve bunlarla ortaya &ccedil;ıkan hareket ve zamana değinilmiştir. İkinci kısımda Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin k&uuml;&ccedil;&uuml;k &acirc;lem dediği insan ele alınmıştır. Bu bağlamda Plotinus ve Sicist&acirc;n&icirc;&#39;de &ouml;nemli bir yer tutan, insanın ruhan&icirc; &acirc;lemle ilişkini sağlayan c&uuml;z&rsquo;i nefs, İsm&acirc;il&icirc;lerin meleklerin yerine koyduğu Cedd, Feth ve Hayal ele alınmıştır. Plotinus&#39;ta karşılığı olmamakla birlikte insan bahsinin altında ele alınması gereken n&uuml;b&uuml;vvet, İsm&acirc;il&icirc; devir anlayışı, imamet, gelmesi beklenen mehd&icirc; ve şeriatın kaldırılması konularıyla &ccedil;alışmanın g&ouml;vdesi tamamlanmıştır. Sicist&acirc;n&icirc;&#39;nin eserlerindeki Yeni Efl&acirc;tuncu etkileri ortaya &ccedil;ıkarmak amacıyla hazırlanan &ccedil;alışma, m&uuml;ellifin adı ge&ccedil;en felsef&icirc; ekolden b&uuml;y&uuml;k &ouml;l&ccedil;&uuml;de etkilendiği, bunları eserlerinde yansıttığı sonucuna ulaşmıştır. Bir&ccedil;ok konuda Plotinus&#39;a sadık kalan Sicist&acirc;n&icirc;, yoktan yaratma bahsinde ondan ayrılsa da &acirc;lemin ikiye ayrılması, sud&ucirc;r hiyerarşisi ve insan nefsi konularında Plotinus&#39;la aynı doğrultuda yol almıştır.</p></description> </descriptions> </resource>
Görüntülenme | 98 |
İndirme | 132 |
Veri hacmi | 532.1 MB |
Tekil görüntülenme | 93 |
Tekil indirme | 125 |