Konferans bildirisi Açık Erişim
{ "conceptdoi": "10.48623/aperta.252058", "conceptrecid": "252058", "created": "2022-11-18T06:34:09.729802+00:00", "doi": "10.48623/aperta.252059", "files": [ { "bucket": "4ddc6436-2d08-4563-828e-eee8b218cedd", "checksum": "md5:2581cf205790435c131e80b31c782cf2", "key": "Referans Hizmetlerinde Dil ve Anlam-T\u00fcrkiye.pdf", "links": { "self": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/api/files/4ddc6436-2d08-4563-828e-eee8b218cedd/Referans%20Hizmetlerinde%20Dil%20ve%20Anlam-T%C3%BCrkiye.pdf" }, "size": 802963, "type": "pdf" } ], "id": 252059, "links": { "badge": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/badge/doi/10.48623/aperta.252059.svg", "bucket": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/api/files/4ddc6436-2d08-4563-828e-eee8b218cedd", "conceptbadge": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/badge/doi/10.48623/aperta.252058.svg", "conceptdoi": "https://doi.org/10.48623/aperta.252058", "doi": "https://doi.org/10.48623/aperta.252059", "html": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/252059", "latest": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/api/records/252059", "latest_html": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/252059" }, "metadata": { "access_right": "open", "access_right_category": "success", "creators": [ { "affiliation": "\u0130T\u00dc", "name": "Kubat, G\u00fcl\u00e7in", "orcid": "0000-0001-9009-8758" } ], "description": "<p>Kütüphane hizmetlerinin de\u011ferlendirilmesi 1970'lere kadar büyük ölçüde koleksiyon üzerinde yo\u011funla\u015f\u0131rken bu tarihten sonra referans hizmetlerinin de\u011ferlendirilmesi önem kazanm\u0131\u015ft\u0131r. 1876'da Samuel S. Green1 Referans Hizmetini; “bir kütüphaneciden s\u0131k s\u0131k bir \u015feyler hakk\u0131nda bilgi vermesinin istendi\u011fi ve soran ki\u015finin hakk\u0131nda hiçbir \u015fey bilmedi\u011fi süreçlerdir.” \u015feklinde tan\u0131mlanm\u0131\u015ft\u0131r(akt. Lenkart & Yu, 2017, s. 269) Bu anlay\u0131\u015fl\u0131 gözlem her referans kütüphanecisinin hizmetleri uyarlamas\u0131 ve iyile\u015ftirmesi için bugün de geçerlili\u011fini korumaya devam ederken Green’in dokunakl\u0131 ifadesi hala bir hat\u0131rlatma olarak kar\u015f\u0131m\u0131zda duruyor. Referans hizmetlerinin tarihsel geli\u015fimi aç\u0131s\u0131ndan özellikle 19. ve 20.yy’\u0131n ba\u015flar\u0131 bu hizmetteki modellemeler üzerinde ciddi tart\u0131\u015fmalar\u0131n yürütüldü\u011fü dönemlerdir. Son dönemde özellikle akademik kütüphanecilikte ya\u015fanan geli\u015fmeler kütüphane hizmetlerinde önemli dönü\u015fümlere sebep oluyor olsa da referans hizmetleri halen hayati önemini korumaktad\u0131r. Bugün referans hizmeti ve bu hizmetlerde kullan\u0131lan dil de\u011fi\u015fen neslin ve zaman\u0131n ihtiyaçlar\u0131 dahilinde art\u0131k geleneksel yöntemlerden oldukça farkl\u0131 faaliyet modlar\u0131nda ve farkl\u0131 adland\u0131rmalarla yürütülmektedir.Örne\u011fin günümüz genç ku\u015fa\u011f\u0131n\u0131 olu\u015fturan Y ve Z ku\u015faklar\u0131 öncelikli olarak elektronik ortamlarda sunulan ‘sanal’ referans hizmetlerine yönelmektedir. Dubnjakovic’e göre Akademik kütüphanelerde kullan\u0131m\u0131 artan elektronik kaynaklar referans sorular\u0131n\u0131n say\u0131s\u0131nda azalma yerine art\u0131\u015fa neden olmu\u015ftur. Bu durum ayn\u0131 zamanda günümüz referans kütüphanecilerinin üst düzeyde donan\u0131ml\u0131 olmalar\u0131n\u0131 zorunlu k\u0131lmaktad\u0131r. Konu uzmanl\u0131\u011f\u0131, yard\u0131m masas\u0131(helpdesk)ya da ara\u015ft\u0131rma/bilgi masas\u0131(information/research desk) gömülü kütüphanecilik, yüz yüze derinlemesine ara\u015ft\u0131rma isti\u015fareleri ve kaynaklara dayal\u0131 yetkinlikler bu donan\u0131m ve yeni adland\u0131rmalara birer örnektir.(O'Neill & Guilfoyle, 2015; akt. Lenkart & Yu, 2017; Jameson, Natal & Napp, 2019) Bu çal\u0131\u015fma, Türkiye’deki devlet ve vak\u0131f üniversite(akademik) kütüphanelerinin referans hizmetlerinde kullan\u0131lan güncel dil ve anlam\u0131n tespiti üzerine yo\u011funla\u015fmaktad\u0131r. Bu sayede Türkiye’de üniversite kütüphanelerinde sunulan referans hizmetlerinin küresel güncel trendlere uygunlu\u011fu, referans kütüphanecilerinin hizmet alg\u0131lar\u0131, bunun için ba\u015fvurduklar\u0131 dil ve anlam(terminolojik, kavramsal) ile konu hakk\u0131ndaki mevcut kavramsal-terminolojik yakla\u015f\u0131mlar ortaya konmaya çal\u0131\u015f\u0131lacakt\u0131r.Çal\u0131\u015fman\u0131n ikincil amac\u0131; referans hizmetinin kütüphanelerde ba\u015fl\u0131 ba\u015f\u0131na ayr\u0131 bir birim olarak olarak varl\u0131\u011f\u0131n\u0131 ortaya koymakt\u0131r. Buna göre web siteleri ve kütüphanelerinde; Yayg\u0131n olarak(20 kurumda) akademik referans hizmetine kar\u015f\u0131l\u0131k gelen ‘Dan\u0131\u015fma’ ba\u015fl\u0131\u011f\u0131yla ayr\u0131 bir referans hizmetinin varl\u0131\u011f\u0131 söz konusudur. Buna kar\u015f\u0131l\u0131k 24 kurumda ba\u011f\u0131ms\u0131z ayr\u0131 bir bölüm olarak referans veya dan\u0131\u015fma hizmeti bulunmamaktad\u0131r. ‘Referans Hizmeti’ 9 kurumda Dan\u0131\u015fma ba\u015fl\u0131\u011f\u0131 ile, 3 kurumda Dan\u0131\u015fma/ Referans \u015feklinde birlikte, 4 kurumda Dan\u0131\u015fma ve E\u011fitim, 2 kurumda Kullan\u0131c\u0131 E\u011fitimi, 4 kurumda Okuyucu Hizmetleri alt\u0131nda Dan\u0131\u015fma hizmeti, 3 kurumda Okuyucu Hizmetleri alt\u0131nda Elektronik Kaynaklar Birimi, 2 kurumda Tan\u0131t\u0131m ve Kullan\u0131c\u0131 E\u011fitimi ba\u015fl\u0131klar\u0131yla igili hizmet ifade edilmektedir. 2 kurumda sadece ILL ve Ödünç Verme hizmetleri yer almaktad\u0131r. Bu kurumlar yeni kurulan üniversitelerdir.</p>", "doi": "10.48623/aperta.252059", "has_grant": false, "keywords": [ "Akademik K\u00fct\u00fcphane, Referans Hizmetleri, Akademik K\u00fct\u00fcphane Terminolojisi, T\u00fcrkiye" ], "language": "tur", "license": { "id": "cc-by-sa" }, "meeting": { "dates": "14-15 Eyl\u00fcl 2021", "place": "\u0130stanbul", "session": "1. OTURUM", "session_part": "4", "title": "Tar\u0131k Akan Toplant\u0131lar\u0131 III - Bilgi ve Belge Y\u00f6netimi Alan\u0131nda Dil ve Anlam Uluslaras\u0131 \u00c7evrimi\u00e7i Sempozyumu", "url": "https://www.nazimhikmet.org.tr/etkinlikler/tarik-akan-toplantilari-iii/" }, "publication_date": "2021-09-15", "related_identifiers": [ { "identifier": "10.48623/aperta.252058", "relation": "isVersionOf", "scheme": "doi" } ], "relations": { "version": [ { "count": 1, "index": 0, "is_last": true, "last_child": { "pid_type": "recid", "pid_value": "252059" }, "parent": { "pid_type": "recid", "pid_value": "252058" } } ] }, "resource_type": { "subtype": "conferencepaper", "title": "Konferans bildirisi", "type": "publication" }, "science_branches": [ "Sosyal ve Be\u015feri Bilimler > K\u00fct\u00fcphanecilik" ], "title": "Akademik K\u00fct\u00fcphanelerde Referans Hizmetlerinde Dil Ve Anlam; T\u00fcrkiye \u00d6rne\u011fi" }, "owners": [ 657 ], "revision": 2, "stats": { "downloads": 135.0, "unique_downloads": 127.0, "unique_views": 223.0, "version_downloads": 135.0, "version_unique_downloads": 127.0, "version_unique_views": 223.0, "version_views": 276.0, "version_volume": 108400005.0, "views": 276.0, "volume": 108400005.0 }, "updated": "2022-11-18T06:35:12.877099+00:00" }
Tüm sürümler | Bu sürüm | |
---|---|---|
Görüntülenme | 276 | 276 |
İndirme | 135 | 135 |
Veri hacmi | 108.4 MB | 108.4 MB |
Tekil görüntülenme | 223 | 223 |
Tekil indirme | 127 | 127 |