Dergi makalesi Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?> <record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim"> <leader>00000nam##2200000uu#4500</leader> <controlfield tag="001">228285</controlfield> <datafield tag="540" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Creative Commons Attribution-NonCommercial</subfield> <subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</subfield> </datafield> <datafield tag="909" ind1="C" ind2="4"> <subfield code="v">1</subfield> <subfield code="p">İNTOBA - İnsan ve Toplum Bilimleri Akademi Dergisi</subfield> <subfield code="n">2</subfield> <subfield code="c">105-115</subfield> </datafield> <controlfield tag="005">20230911090737.0</controlfield> <datafield tag="520" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a"><p>Toplumsal cinsiyet rolleri, en temelde kadın ve erkek olarak ikiye ayrılır. Birey; i&ccedil;inde yaşadığı topluma karşı g&ouml;rev ve sorumluluğu olan, sosyal ortamda bunları yerine getiren kişidir. Sosyal ilişki ve sosyal sistemler; toplumsal temel denilen oluşum i&ccedil;erisinde bir&ccedil;ok unsuru i&ccedil;ine alan geniş bir ortaklık b&uuml;t&uuml;n&uuml;d&uuml;r. Toplumsal yapı, g&ouml;receli denge ve birliğinin yanı sıra &ccedil;eşitli zıtlıklar, &ccedil;atışmalar ve eşitsizlikleri de b&uuml;nyesinde barındırır. Bu anlamda biyolojik olarak kadın cinsiyetine karşılık toplumsal olarak &uuml;retilen &lsquo;kadınlık&rsquo; rol&uuml;, başlıca &ouml;rnek olarak varlığını s&uuml;rd&uuml;rmektedir.</p> <p>Toplumun her yaşam ve faaliyet alanında olduğu gibi m&uuml;zikte de toplumsal cinsiyetin getirdiği zorunlu roller karşısında sorunlar, ayrımlar meydana geldiği g&ouml;r&uuml;lmektedir. M&uuml;zikteki kadın olgusunun da m&uuml;zikteki erkek olgusuna kıyasla daha aşılması zor ve kalıcı sorunlar halinde karşımıza &ccedil;ıkmaktadır. M&uuml;zik yaşam da bir ara&ccedil; rol&uuml; &uuml;stlenmektedir. Aynı zamanda toplumlararası k&uuml;lt&uuml;rel bir k&ouml;pr&uuml; niteliği taşımaktadır. K&uuml;lt&uuml;r taşıyıcısı konumunda olan bir diğer olgu da halk sanat&ccedil;ıları, &acirc;şık ve dengbejlerdir. Bunlar halk k&uuml;lt&uuml;r&uuml;n&uuml;n sonraki kuşaklara aktarılmasında &ouml;nemli bir rol oynamaktadır. Bulunduğu toplumun g&ouml;r&uuml;şlerini, yaşadığı olayları, gelenek g&ouml;reneklerini, k&uuml;lt&uuml;rlerini taşıyan ve yaşatan bu bireyler i&ccedil;erisinde kadın &acirc;şık ve dengbejlerin rol&uuml; b&uuml;y&uuml;kt&uuml;r.</p> <p>İki farklı gelenek olarak g&ouml;r&uuml;len &acirc;şıklık ve dengbej geleneği toplumsal olarak ele alındığı zaman ortak bir paydada buluştukları g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Dengbej geleneğine başlamadan &ouml;nce de &Acirc;şıklık Geleneğinde olduğu gibi belli başlı aşamalardan ge&ccedil;menin gerekliliği saptanmıştır. Dengbeje başlamanın başlıca aşamaları ve &ouml;nemli hususlarından bazıları ş&ouml;yledir; sesin g&uuml;zel olmasını engelleyecek bir sağlık sorununun bulunmaması, yaşanılan her olayı algılayıp, anlamlandıracak kadar bir biyolojik g&uuml;&ccedil;l&uuml; hafızaya ihtiya&ccedil; duyulmasıdır. Dengbejler ile &acirc;şıkların toplumdaki rolleri ve g&ouml;revleri hemen hemen aynıdır. İcra ortamları, ele aldıkları konularda da benzerlik g&ouml;stermektedir. Dengbej icrası aslında &ccedil;oğunlukla beden ve ruh arasında olduğu &ouml;ng&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Dengbej de ruh, g&ouml;z ve &ccedil;ok iyi bir s&ouml;z sanatı kullanımı ortak şekilde &ccedil;alışmaktadır. </p> <p>&Acirc;şıklık geleneğinde olduğu gibi, dengbej geleneğinde de usta-&ccedil;ırak &ouml;ğrenimi mevcuttur. Burada da toplumsal kurallar ve yaşam bi&ccedil;imi kaynaklı kadın dengbejciler icra ortamlarından mahrum kalmış ve kendilerini geliştiremedikleri saptanmıştır. Toplumsal cinsiyet bağlamında kadın &acirc;şıklar ve kadın dengbejciler toplumun onlara y&uuml;klediği roller karşısında sanatta yetersiz oldukları, bu yetersizliklerine rağmen &acirc;şıklık geleneğin de ve dengbej geleneğin de kadının &ouml;nemli bir yere sahip olduğu saptanmıştır.</p> <p>Bu &ccedil;alışmada; teorik anlamda toplumsal cinsiyetin kurgulandığı kadınlık olgusu tanımlanacaktır. Ardından &acirc;şıklık ve dengbejlik geleneği t&uuml;m y&ouml;nleri ile ele alınarak, her iki gelenekte de kadının rol&uuml;ne yer verilecek; bu geleneklerin benzerlik ve farklılıkları ortaya konulacaktır.</p></subfield> </datafield> <datafield tag="245" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA KADIN ÂŞIK VE DENGBEJCİLER</subfield> </datafield> <datafield tag="909" ind1="C" ind2="O"> <subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:228285</subfield> </datafield> <datafield tag="542" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="l">open</subfield> </datafield> <datafield tag="100" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="0">(orcid)0000-0002-4809-4179</subfield> <subfield code="u">Turkish, English,</subfield> <subfield code="a">Pınar ŞAHİN</subfield> </datafield> <datafield tag="856" ind1="4" ind2=" "> <subfield code="z">md5:ba4f38700cb487213a287fb85d03b1c2</subfield> <subfield code="s">1468083</subfield> <subfield code="u">https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/228285/files/TOPLUMSAL CİNSİYET BAĞLAMINDA KADIN ÂŞIK VE DENGBEJCİLER.pdf</subfield> </datafield> <datafield tag="024" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="2">doi</subfield> <subfield code="a">10.5281/zenodo.6481072</subfield> </datafield> <datafield tag="650" ind1="1" ind2="7"> <subfield code="a">cc-by</subfield> <subfield code="2">opendefinition.org</subfield> </datafield> <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">publication</subfield> <subfield code="b">article</subfield> </datafield> <datafield tag="260" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="c">2021-12-30</subfield> </datafield> <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" "> <subfield code="a">Toplumsal Cinsiyet, Kadın, Müzik, Âşıklık Geleneği, Dengbej.</subfield> </datafield> </record>
Görüntülenme | 192 |
İndirme | 136 |
Veri hacmi | 199.7 MB |
Tekil görüntülenme | 168 |
Tekil indirme | 122 |