Dergi makalesi Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd"> <identifier identifierType="URL">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/228285</identifier> <creators> <creator> <creatorName>Pınar ŞAHİN</creatorName> <nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0002-4809-4179</nameIdentifier> <affiliation>Turkish, English,</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title>Toplumsal Ci̇nsi̇yet Bağlaminda Kadin Âşik Ve Dengbejci̇ler</title> </titles> <publisher>Aperta</publisher> <publicationYear>2021</publicationYear> <subjects> <subject>Toplumsal Cinsiyet, Kadın, Müzik, Âşıklık Geleneği, Dengbej.</subject> </subjects> <dates> <date dateType="Issued">2021-12-30</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral="Text">Journal article</resourceType> <alternateIdentifiers> <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/228285</alternateIdentifier> </alternateIdentifiers> <relatedIdentifiers> <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsIdenticalTo">10.5281/zenodo.6481072</relatedIdentifier> </relatedIdentifiers> <rightsList> <rights rightsURI="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Creative Commons Attribution-NonCommercial</rights> <rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights> </rightsList> <descriptions> <description descriptionType="Abstract"><p>Toplumsal cinsiyet rolleri, en temelde kadın ve erkek olarak ikiye ayrılır. Birey; i&ccedil;inde yaşadığı topluma karşı g&ouml;rev ve sorumluluğu olan, sosyal ortamda bunları yerine getiren kişidir. Sosyal ilişki ve sosyal sistemler; toplumsal temel denilen oluşum i&ccedil;erisinde bir&ccedil;ok unsuru i&ccedil;ine alan geniş bir ortaklık b&uuml;t&uuml;n&uuml;d&uuml;r. Toplumsal yapı, g&ouml;receli denge ve birliğinin yanı sıra &ccedil;eşitli zıtlıklar, &ccedil;atışmalar ve eşitsizlikleri de b&uuml;nyesinde barındırır. Bu anlamda biyolojik olarak kadın cinsiyetine karşılık toplumsal olarak &uuml;retilen &lsquo;kadınlık&rsquo; rol&uuml;, başlıca &ouml;rnek olarak varlığını s&uuml;rd&uuml;rmektedir.</p> <p>Toplumun her yaşam ve faaliyet alanında olduğu gibi m&uuml;zikte de toplumsal cinsiyetin getirdiği zorunlu roller karşısında sorunlar, ayrımlar meydana geldiği g&ouml;r&uuml;lmektedir. M&uuml;zikteki kadın olgusunun da m&uuml;zikteki erkek olgusuna kıyasla daha aşılması zor ve kalıcı sorunlar halinde karşımıza &ccedil;ıkmaktadır. M&uuml;zik yaşam da bir ara&ccedil; rol&uuml; &uuml;stlenmektedir. Aynı zamanda toplumlararası k&uuml;lt&uuml;rel bir k&ouml;pr&uuml; niteliği taşımaktadır. K&uuml;lt&uuml;r taşıyıcısı konumunda olan bir diğer olgu da halk sanat&ccedil;ıları, &acirc;şık ve dengbejlerdir. Bunlar halk k&uuml;lt&uuml;r&uuml;n&uuml;n sonraki kuşaklara aktarılmasında &ouml;nemli bir rol oynamaktadır. Bulunduğu toplumun g&ouml;r&uuml;şlerini, yaşadığı olayları, gelenek g&ouml;reneklerini, k&uuml;lt&uuml;rlerini taşıyan ve yaşatan bu bireyler i&ccedil;erisinde kadın &acirc;şık ve dengbejlerin rol&uuml; b&uuml;y&uuml;kt&uuml;r.</p> <p>İki farklı gelenek olarak g&ouml;r&uuml;len &acirc;şıklık ve dengbej geleneği toplumsal olarak ele alındığı zaman ortak bir paydada buluştukları g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Dengbej geleneğine başlamadan &ouml;nce de &Acirc;şıklık Geleneğinde olduğu gibi belli başlı aşamalardan ge&ccedil;menin gerekliliği saptanmıştır. Dengbeje başlamanın başlıca aşamaları ve &ouml;nemli hususlarından bazıları ş&ouml;yledir; sesin g&uuml;zel olmasını engelleyecek bir sağlık sorununun bulunmaması, yaşanılan her olayı algılayıp, anlamlandıracak kadar bir biyolojik g&uuml;&ccedil;l&uuml; hafızaya ihtiya&ccedil; duyulmasıdır. Dengbejler ile &acirc;şıkların toplumdaki rolleri ve g&ouml;revleri hemen hemen aynıdır. İcra ortamları, ele aldıkları konularda da benzerlik g&ouml;stermektedir. Dengbej icrası aslında &ccedil;oğunlukla beden ve ruh arasında olduğu &ouml;ng&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. Dengbej de ruh, g&ouml;z ve &ccedil;ok iyi bir s&ouml;z sanatı kullanımı ortak şekilde &ccedil;alışmaktadır. </p> <p>&Acirc;şıklık geleneğinde olduğu gibi, dengbej geleneğinde de usta-&ccedil;ırak &ouml;ğrenimi mevcuttur. Burada da toplumsal kurallar ve yaşam bi&ccedil;imi kaynaklı kadın dengbejciler icra ortamlarından mahrum kalmış ve kendilerini geliştiremedikleri saptanmıştır. Toplumsal cinsiyet bağlamında kadın &acirc;şıklar ve kadın dengbejciler toplumun onlara y&uuml;klediği roller karşısında sanatta yetersiz oldukları, bu yetersizliklerine rağmen &acirc;şıklık geleneğin de ve dengbej geleneğin de kadının &ouml;nemli bir yere sahip olduğu saptanmıştır.</p> <p>Bu &ccedil;alışmada; teorik anlamda toplumsal cinsiyetin kurgulandığı kadınlık olgusu tanımlanacaktır. Ardından &acirc;şıklık ve dengbejlik geleneği t&uuml;m y&ouml;nleri ile ele alınarak, her iki gelenekte de kadının rol&uuml;ne yer verilecek; bu geleneklerin benzerlik ve farklılıkları ortaya konulacaktır.</p></description> </descriptions> </resource>
Görüntülenme | 192 |
İndirme | 136 |
Veri hacmi | 199.7 MB |
Tekil görüntülenme | 168 |
Tekil indirme | 122 |