Tez Açık Erişim

Türkiye İçin Optimum Açik Deniz Üzeri Kombine Rüzgar Ve Mavi Enerji Santrali Geliştirilmesi

Demir, Abdullah Kürşat


MARC21 XML

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim">
  <leader>00000nam##2200000uu#4500</leader>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Deniz Saha Planlaması</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Mavi Enerji</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Kombine Açık Deniz Üzeri  Rüzgar Enerji Santrali (ADRES)</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Yenilenebilir Enerji Kaynak  Alanı</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Çok Kriterli Karar Verme</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="041" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">tur</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="909" ind1="C" ind2="O">
    <subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:286097</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="520" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">&lt;p&gt;T&amp;uuml;rkiye &amp;uuml;&amp;ccedil; yanı denizlerle &amp;ccedil;evrili Mavi Vatan doktrini ile 462 000 km2 deniz alanına sahip bir &amp;uuml;lkedir. Bu kapsamda T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin deniz saha planlamasını ger&amp;ccedil;ekleştirerek s&amp;ouml;z konusu bu alandan en verimli şekilde faydalanması gerekmektedir. &amp;Ccedil;alışma dahilinde, Deniz Saha Planlamasına (DSP) y&amp;ouml;nelik &amp;ouml;nc&amp;uuml; bir &amp;Ccedil;KKV (&amp;Ccedil;ok Kriterli Karar Verme) modeli geliştirilmiştir. Model kapsamında DSP kullanımı, &amp;ccedil;evresel etki ve ekolojik &amp;ndash; biyolojik &amp;ccedil;eşitlilik altında &amp;uuml;&amp;ccedil; ana kriter belirlenerek hem s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilirlik hem de fayda sağlama ilkeleri g&amp;ouml;z &amp;ouml;n&amp;uuml;nde bulundurulmuştur. Alt kriterler belirlenen dağılımlarla Monte Carlo Sim&amp;uuml;lasyonu (MCS) ile modellenerek bir Stratejik Planlama Modeli (SPM) ortaya konmuştur. Mavi enerji, gelgit, dalga ve a&amp;ccedil;ık deniz r&amp;uuml;zgarı gibi deniz ve hidrokinetik bazlı enerji kaynaklarını ifade eder ve T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin doğal gaz ve petrol gibi dışa bağımlı birincil enerji kaynaklarına olan bağımlılığını azaltarak, ulusal enerji karışımındaki yerli enerji kaynaklarının &amp;ccedil;eşitliliğini artırmak i&amp;ccedil;in &amp;ouml;nemli bir fırsat sunar. T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji kapasitesinin araştırılması, enerji politikası hedefleriyle uyum sağlamak a&amp;ccedil;ısından kritik bir &amp;ouml;neme sahiptir. &amp;Ouml;zellikle Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı Kapsamında (YEKA) aday b&amp;ouml;lgelerden biri olan Karadeniz&amp;rsquo;deki Kıyık&amp;ouml;y kıyıları, a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji geliştirme i&amp;ccedil;in elverişli alanlar arasında yer almakta olup, &amp;uuml;lkenin a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji potansiyelinin yaklaşık 1700 MW olduğu tahmin edilmektedir. R&amp;uuml;zgar, dalga ve hidrokinetik t&amp;uuml;rbinlerinin birleştirildiği hibrit tasarım modeli, DSP aracılığıyla yeni projeler i&amp;ccedil;in altyapı sağlayarak s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilir bir mavi ekonomi oluşturulmasına katkı sunmayı ama&amp;ccedil;lamıştır. A&amp;ccedil;ık Deniz &amp;Uuml;zeri Kombine R&amp;uuml;zgar ve Mavi Enerji Santrali i&amp;ccedil;in tezde geliştirilen hibrit tasarım modelinin temel deformasyon analizinde basitleştirilmiş &amp;uuml;&amp;ccedil;l&amp;uuml; yay y&amp;ouml;ntemine MCS analizi uygulanarak literat&amp;uuml;rde API (2014) ve DNV (2014) tarafından &amp;ouml;nerilen p &amp;ndash; y y&amp;ouml;ntemleriyle Bryne ve diğ. (2015) tarafından &amp;ouml;nerilen 3 boyutlu sonlu elemanlar modelini kapsayıcı bir &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m yolu ortaya konmuştur. Kombine hibrid sistemin en &amp;ouml;nemli tasarım kriterlerinden biri olan yapının doğal frekans analizinde ise hibrit sistem literat&amp;uuml;rde verilenin aksine birinci dereceden serbestliğe değil ikinci dereceden serbestliğe g&amp;ouml;re &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. &amp;Ouml;ncelikle, geliştirilen bu yeni &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m literat&amp;uuml;rle kıyaslanmış ve mutlak bağıl fark %1,84 bulunarak &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m metodolojisi ger&amp;ccedil;ekleniştir. Bunun yanında, yeni hibrit yapının doğal frekans değeri birinci dereceden serbestliğe ve ikinci dereceden serbestliğe g&amp;ouml;re ayrı ayrı &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;lerek, aradaki mutlak bağıl farkın %48,64 gibi yadsınamaz bir fark olduğu g&amp;ouml;r&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. &amp;Ccedil;alışmanın son kısmında ise fizibilite &amp;ccedil;alışması yapılarak elektrik maliyetinin d&amp;uuml;zeylendirilmiş değeri (LCOE) 52,90 Eur/MWh olarak elde edilmiştir. Sonu&amp;ccedil; olarak bu tezde, sistemin s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilirliği, fizibilitesi ve operasyonel &amp;ouml;mr&amp;uuml; a&amp;ccedil;ısından Karadeniz koşullarında &amp;ouml;zg&amp;uuml;n bir mavi enerji tasarım modeli geliştirilmiştir. Hibrit sistemlerin tek dereceli &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;mlerinin hatalı olacağı, iki dereceli serbestliğe g&amp;ouml;re &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;mlerin yapılması gerektiği literat&amp;uuml;rde ilk defa ortaya konmuştur. Toplamda kombine sistemin &amp;uuml;reteceği elektrik miktarı 1,68 MW saat olarak bulunmuştur. Dalga enerji &amp;uuml;reteci i&amp;ccedil;in B/C fizibilite değeri 2,17 deniz &amp;uuml;zeri r&amp;uuml;zgar t&amp;uuml;rbini i&amp;ccedil;in ise 1,39 bulunmuştur. Bu sistemlerin kombine kullanılması ile de bu değer B/C=1,40 olarak hesaplanmıştır. G&amp;ouml;r&amp;uuml;ld&amp;uuml;ğ&amp;uuml; &amp;uuml;zere tezde T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;ye &amp;ouml;zg&amp;uuml; geliştirilen yerli ve milli kombine mavi enerji santrali aynı zamanda verimli ve ekonomik a&amp;ccedil;ıdan yapılabilirdir. Bu yapıların tasarımı i&amp;ccedil;in de &amp;ccedil;ift dereceli serbestliğe dayalı yeni bir tasarım modeli geliştirilmiştir.&lt;/p&gt;</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">publication</subfield>
    <subfield code="b">thesis</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="540" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Creative Commons Attribution Share-Alike</subfield>
    <subfield code="u">http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by-sa</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Balas, L., Numanoğlu Genç, A., &amp; Inan, A. (2012). HYDROTAM: 3D Model For Hydrodynamic and Transport Processes in Coastal Waters, 6th International Congress on Environmental Modelling and Software, p376-384, Leipzig, Germany.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Demir, A.K, Balas, C.E., and Balas L. (2024). Enhancing Türkiye's renewable energy capacity: An advanced hybrid model for combined offshore wind and wave turbines design utilizing Hydrodynamic and Monte Carlo Simulations. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 793-798. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-156.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">BALAS, C. E., &amp; Koc, L., (2002). Risk assessment of vertical breakwaters - A case study in Turkey. CHINA OCEAN ENGINEERING , vol.16, no.1, 123-134.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Korçak, C.E. Balas, Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait, International Journal of Disaster Risk Reduction, Volume 48, 2020, 101593, ISSN 2212- 4209, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Ergin, A., Balas, C.E. Damage risk assessment of breakwaters under tsunami attack. Nat Hazards 39, 231–243 (2006). https://doi.org/10.1007/s11069-006-0025-7</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Williams, A. T., Davies, P., Ergin, A., &amp; Balas, C. E. (1998). Coastal Recession and the Reliability of Planned Responses: Colhuw Beach, the Glamorgan Heritage Coast, Wales, UK. Journal of Coastal Research, 72–79. http://www.jstor.org/stable/25736122</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Balas, L.; Özhan, E. (2003) A baroclinic three-dimensional numerical model applied to coastal Lagoons, International Conference on Computational Science (ICCS 2003), LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE, Volume 2658, Page 205-212, ISBN: 3-540-40195-4.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Balas, L., Inan, A.; Genc, A.N. (2013). Modelling of Dilution of Thermal Discharges in Enclosed Coastal Waters, RESEARCH JOURNAL OF CHEMISTRY AND ENVIRONMENT, Volume 17, Issue 10, Page 82- 89, ISSN 0972-0626.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Genc, A.N., İnan, A., Yılmaz N., Balas, L. (2013). Modeling of Erosion at Göksu Coasts, Journal of Coastal Research, 65(sp2), 2155-2160, https://doi.org/10.2112/SI65-364.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Inan, A and Balas, L(2010) Numerical Modelling of Oil Spill, 5th IASME/WSEAS International Conference on Water Resources, Hydraulics and Hydrology/4th IASME/WSEAS International Conference on Geology and Seismology, pp.62-73, ISBN 978-960-474-160-1.</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Cebe, K., Balas, L., and Yıldırım Fidanoğlu, P. (2024). Assessment and mitigation of land-based pollutants and climate change impacts on coastal water Quality. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 402-406. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-079</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Eser, E., Balas, L., İnan, A., &amp; Yıldırım, Fidanoğlu P. (2024). Integrated modeling for the determination of typology and boundaries of coastal and transitional. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, 604-608. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-119.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Buyruk, T., Balas, E.A., Genç Numanoğlu, A., and Balas, L. (2024). Exploring renewable energy on the coastline of Türkiye: Wind and wave power potential. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 788-792. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-155.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Yıldırım, Fidanoğlu P., Cebe, K., and Balas, L. (2024). Exploring coastal ecosystem biodiversity in a Mediterranean hotspot: Marmaris Bay, Türkiye. Journal of Coastal Research, Special Issue Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 869-900. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-176</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Balas, E.A., Uğurlu, A., and Balas, C.E. (2024). A hybrid probabilistic design model of riverine jetties incorporating three-dimensional numerical simulations of transport phenomena in the context of emerging climate change. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 220-224. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-044.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Balas, E.A., Genç, A.N, and Balas, C.E. (2024). Strategic adaptation to climate change through Monte Carlo-based multi-criteria decision model in marine spatial planning. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 169-174. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-034.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="999" ind1="C" ind2="5">
    <subfield code="x">Uğurlu, A. and Balas, C.E. (2024). Assessment of single-layer armor units in breakwater design under climate change: In-depth case analysis of Rize-Artvin airport breakwater. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 660-664. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-130.1</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="773" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="i">isVersionOf</subfield>
    <subfield code="a">10.48623/aperta.274357</subfield>
    <subfield code="n">doi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="100" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="0">(orcid)0000-0002-5052-4692</subfield>
    <subfield code="a">Demir, Abdullah Kürşat</subfield>
    <subfield code="u">Gazi Üniversitesi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="856" ind1="4" ind2=" ">
    <subfield code="z">md5:851a4dfdbb389bb24adc326f80002c63</subfield>
    <subfield code="s">14140942</subfield>
    <subfield code="u">https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/286097/files/938805.pdf</subfield>
  </datafield>
  <controlfield tag="005">20250719224731.0</controlfield>
  <datafield tag="260" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="c">2025-01-27</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="024" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">10.48623/aperta.286097</subfield>
    <subfield code="2">doi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="542" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="l">open</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="245" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Türkiye İçin Optimum Açik Deniz Üzeri Kombine Rüzgar Ve  Mavi Enerji Santrali Geliştirilmesi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="650" ind1="1" ind2="7">
    <subfield code="a">cc-by</subfield>
    <subfield code="2">opendefinition.org</subfield>
  </datafield>
  <controlfield tag="001">286097</controlfield>
</record>
13
60
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 130
İndirme 600
Veri hacmi 626.3 MB0 Bytes
Tekil görüntülenme 110
Tekil indirme 470

Alıntı yap