Tez Açık Erişim

TÜRKİYE İÇİN OPTİMUM AÇIK DENİZ ÜZERİ KOMBİNE RÜZGAR VE MAVİ ENERJİ SANTRALİ GELİŞTİRİLMESİ

   Demir, Abdullah Kürşat

Türkiye üç yanı denizlerle çevrili Mavi Vatan doktrini ile 462 000 km2 deniz alanına sahip bir ülkedir. Bu kapsamda Türkiye’nin deniz saha planlamasını gerçekleştirerek söz konusu bu alandan en verimli şekilde faydalanması gerekmektedir. Çalışma dahilinde, Deniz Saha Planlamasına (DSP) yönelik öncü bir ÇKKV (Çok Kriterli Karar Verme) modeli geliştirilmiştir. Model kapsamında DSP kullanımı, çevresel etki ve ekolojik – biyolojik çeşitlilik altında üç ana kriter belirlenerek hem sürdürülebilirlik hem de fayda sağlama ilkeleri göz önünde bulundurulmuştur. Alt kriterler belirlenen dağılımlarla Monte Carlo Simülasyonu (MCS) ile modellenerek bir Stratejik Planlama Modeli (SPM) ortaya konmuştur. Mavi enerji, gelgit, dalga ve açık deniz rüzgarı gibi deniz ve hidrokinetik bazlı enerji kaynaklarını ifade eder ve Türkiye’nin doğal gaz ve petrol gibi dışa bağımlı birincil enerji kaynaklarına olan bağımlılığını azaltarak, ulusal enerji karışımındaki yerli enerji kaynaklarının çeşitliliğini artırmak için önemli bir fırsat sunar. Türkiye’nin açık deniz mavi enerji kapasitesinin araştırılması, enerji politikası hedefleriyle uyum sağlamak açısından kritik bir öneme sahiptir. Özellikle Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı Kapsamında (YEKA) aday bölgelerden biri olan Karadeniz’deki Kıyıköy kıyıları, açık deniz mavi enerji geliştirme için elverişli alanlar arasında yer almakta olup, ülkenin açık deniz mavi enerji potansiyelinin yaklaşık 1700 MW olduğu tahmin edilmektedir. Rüzgar, dalga ve hidrokinetik türbinlerinin birleştirildiği hibrit tasarım modeli, DSP aracılığıyla yeni projeler için altyapı sağlayarak sürdürülebilir bir mavi ekonomi oluşturulmasına katkı sunmayı amaçlamıştır. Açık Deniz Üzeri Kombine Rüzgar ve Mavi Enerji Santrali için tezde geliştirilen hibrit tasarım modelinin temel deformasyon analizinde basitleştirilmiş üçlü yay yöntemine MCS analizi uygulanarak literatürde API (2014) ve DNV (2014) tarafından önerilen p – y yöntemleriyle Bryne ve diğ. (2015) tarafından önerilen 3 boyutlu sonlu elemanlar modelini kapsayıcı bir çözüm yolu ortaya konmuştur. Kombine hibrid sistemin en önemli tasarım kriterlerinden biri olan yapının doğal frekans analizinde ise hibrit sistem literatürde verilenin aksine birinci dereceden serbestliğe değil ikinci dereceden serbestliğe göre çözülmüştür. Öncelikle, geliştirilen bu yeni çözüm literatürle kıyaslanmış ve mutlak bağıl fark %1,84 bulunarak çözüm metodolojisi gerçekleniştir. Bunun yanında, yeni hibrit yapının doğal frekans değeri birinci dereceden serbestliğe ve ikinci dereceden serbestliğe göre ayrı ayrı çözülerek, aradaki mutlak bağıl farkın %48,64 gibi yadsınamaz bir fark olduğu görülmüştür. Çalışmanın son kısmında ise fizibilite çalışması yapılarak elektrik maliyetinin düzeylendirilmiş değeri (LCOE) 52,90 Eur/MWh olarak elde edilmiştir. Sonuç olarak bu tezde, sistemin sürdürülebilirliği, fizibilitesi ve operasyonel ömrü açısından Karadeniz koşullarında özgün bir mavi enerji tasarım modeli geliştirilmiştir. Hibrit sistemlerin tek dereceli çözümlerinin hatalı olacağı, iki dereceli serbestliğe göre çözümlerin yapılması gerektiği literatürde ilk defa ortaya konmuştur. Toplamda kombine sistemin üreteceği elektrik miktarı 1,68 MW saat olarak bulunmuştur. Dalga enerji üreteci için B/C fizibilite değeri 2,17 deniz üzeri rüzgar türbini için ise 1,39 bulunmuştur. Bu sistemlerin kombine kullanılması ile de bu değer B/C=1,40 olarak hesaplanmıştır. Görüldüğü üzere tezde Türkiye’ye özgü geliştirilen yerli ve milli kombine mavi enerji santrali aynı zamanda verimli ve ekonomik açıdan yapılabilirdir. Bu yapıların tasarımı için de çift dereceli serbestliğe dayalı yeni bir tasarım modeli geliştirilmiştir.

Dosyalar (10.4 MB)
Dosya adı Boyutu
akdtez.pdf
md5:c1ba24662bb10ce8b36f8db13d548b84
10.4 MB İndir
  • BALAS, C. E., & Koc, L., (2002). Risk assessment of vertical breakwaters - A case study in Turkey. CHINA OCEAN ENGINEERING , vol.16, no.1, 123-134.
  • Balas, E.A., Genç, A.N, and Balas, C.E. (2024). Strategic adaptation to climate change through Monte Carlo-based multi-criteria decision model in marine spatial planning. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 169-174. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-034.1
  • Balas, E.A., Uğurlu, A., and Balas, C.E. (2024). A hybrid probabilistic design model of riverine jetties incorporating three-dimensional numerical simulations of transport phenomena in the context of emerging climate change. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 220-224. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-044.1
  • Balas, L., Inan, A.; Genc, A.N. (2013). Modelling of Dilution of Thermal Discharges in Enclosed Coastal Waters, RESEARCH JOURNAL OF CHEMISTRY AND ENVIRONMENT, Volume 17, Issue 10, Page 82- 89, ISSN 0972-0626.
  • Balas, L., Numanoğlu Genç, A., & Inan, A. (2012). HYDROTAM: 3D Model For Hydrodynamic and Transport Processes in Coastal Waters, 6th International Congress on Environmental Modelling and Software, p376-384, Leipzig, Germany.
  • Balas, L.; Özhan, E. (2003) A baroclinic three-dimensional numerical model applied to coastal Lagoons, International Conference on Computational Science (ICCS 2003), LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE, Volume 2658, Page 205-212, ISBN: 3-540-40195-4.
  • Buyruk, T., Balas, E.A., Genç Numanoğlu, A., and Balas, L. (2024). Exploring renewable energy on the coastline of Türkiye: Wind and wave power potential. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 788-792. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-155.1
  • Cebe, K., Balas, L., and Yıldırım Fidanoğlu, P. (2024). Assessment and mitigation of land-based pollutants and climate change impacts on coastal water Quality. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 402-406. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-079
  • Demir, A.K, Balas, C.E., and Balas L. (2024). Enhancing Türkiye's renewable energy capacity: An advanced hybrid model for combined offshore wind and wave turbines design utilizing Hydrodynamic and Monte Carlo Simulations. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 793-798. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-156.1
  • Ergin, A., Balas, C.E. Damage risk assessment of breakwaters under tsunami attack. Nat Hazards 39, 231–243 (2006). https://doi.org/10.1007/s11069-006-0025-7
  • Eser, E., Balas, L., İnan, A., & Yıldırım, Fidanoğlu P. (2024). Integrated modeling for the determination of typology and boundaries of coastal and transitional. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, 604-608. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-119.1
  • Genc, A.N., İnan, A., Yılmaz N., Balas, L. (2013). Modeling of Erosion at Göksu Coasts, Journal of Coastal Research, 65(sp2), 2155-2160, https://doi.org/10.2112/SI65-364.1
  • Inan, A and Balas, L(2010) Numerical Modelling of Oil Spill, 5th IASME/WSEAS International Conference on Water Resources, Hydraulics and Hydrology/4th IASME/WSEAS International Conference on Geology and Seismology, pp.62-73, ISBN 978-960-474-160-1.
  • Korçak, C.E. Balas, Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait, International Journal of Disaster Risk Reduction, Volume 48, 2020, 101593, ISSN 2212- 4209, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593.
  • Uğurlu, A. and Balas, C.E. (2024). Assessment of single-layer armor units in breakwater design under climate change: In-depth case analysis of Rize-Artvin airport breakwater. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 660-664. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-130.1
  • Williams, A. T., Davies, P., Ergin, A., & Balas, C. E. (1998). Coastal Recession and the Reliability of Planned Responses: Colhuw Beach, the Glamorgan Heritage Coast, Wales, UK. Journal of Coastal Research, 72–79. http://www.jstor.org/stable/25736122
  • Yıldırım, Fidanoğlu P., Cebe, K., and Balas, L. (2024). Exploring coastal ecosystem biodiversity in a Mediterranean hotspot: Marmaris Bay, Türkiye. Journal of Coastal Research, Special Issue Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 869-900. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-176
13
60
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 1316
İndirme 6060
Veri hacmi 626.3 MB626.3 MB
Tekil görüntülenme 1114
Tekil indirme 4747

Alıntı yap