Tez Açık Erişim

Türkiye İçin Optimum Açik Deniz Üzeri Kombine Rüzgar Ve Mavi Enerji Santrali Geliştirilmesi

Demir, Abdullah Kürşat


DataCite XML

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd">
  <identifier identifierType="DOI">10.48623/aperta.286097</identifier>
  <creators>
    <creator>
      <creatorName>Demir, Abdullah Kürşat</creatorName>
      <givenName>Abdullah Kürşat</givenName>
      <familyName>Demir</familyName>
      <nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0002-5052-4692</nameIdentifier>
      <affiliation>Gazi Üniversitesi</affiliation>
    </creator>
  </creators>
  <titles>
    <title>Türkiye İçin Optimum Açik Deniz Üzeri Kombine Rüzgar Ve  Mavi Enerji Santrali Geliştirilmesi</title>
  </titles>
  <publisher>Aperta</publisher>
  <publicationYear>2025</publicationYear>
  <subjects>
    <subject>Deniz Saha Planlaması</subject>
    <subject>Mavi Enerji</subject>
    <subject>Kombine Açık Deniz Üzeri  Rüzgar Enerji Santrali (ADRES)</subject>
    <subject>Yenilenebilir Enerji Kaynak  Alanı</subject>
    <subject>Çok Kriterli Karar Verme</subject>
  </subjects>
  <dates>
    <date dateType="Issued">2025-01-27</date>
  </dates>
  <language>tr</language>
  <resourceType resourceTypeGeneral="Text">Thesis</resourceType>
  <alternateIdentifiers>
    <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/286097</alternateIdentifier>
  </alternateIdentifiers>
  <relatedIdentifiers>
    <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsVersionOf">10.48623/aperta.274357</relatedIdentifier>
  </relatedIdentifiers>
  <rightsList>
    <rights rightsURI="http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by-sa">Creative Commons Attribution Share-Alike</rights>
    <rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights>
  </rightsList>
  <descriptions>
    <description descriptionType="Abstract">&lt;p&gt;T&amp;uuml;rkiye &amp;uuml;&amp;ccedil; yanı denizlerle &amp;ccedil;evrili Mavi Vatan doktrini ile 462 000 km2 deniz alanına sahip bir &amp;uuml;lkedir. Bu kapsamda T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin deniz saha planlamasını ger&amp;ccedil;ekleştirerek s&amp;ouml;z konusu bu alandan en verimli şekilde faydalanması gerekmektedir. &amp;Ccedil;alışma dahilinde, Deniz Saha Planlamasına (DSP) y&amp;ouml;nelik &amp;ouml;nc&amp;uuml; bir &amp;Ccedil;KKV (&amp;Ccedil;ok Kriterli Karar Verme) modeli geliştirilmiştir. Model kapsamında DSP kullanımı, &amp;ccedil;evresel etki ve ekolojik &amp;ndash; biyolojik &amp;ccedil;eşitlilik altında &amp;uuml;&amp;ccedil; ana kriter belirlenerek hem s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilirlik hem de fayda sağlama ilkeleri g&amp;ouml;z &amp;ouml;n&amp;uuml;nde bulundurulmuştur. Alt kriterler belirlenen dağılımlarla Monte Carlo Sim&amp;uuml;lasyonu (MCS) ile modellenerek bir Stratejik Planlama Modeli (SPM) ortaya konmuştur. Mavi enerji, gelgit, dalga ve a&amp;ccedil;ık deniz r&amp;uuml;zgarı gibi deniz ve hidrokinetik bazlı enerji kaynaklarını ifade eder ve T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin doğal gaz ve petrol gibi dışa bağımlı birincil enerji kaynaklarına olan bağımlılığını azaltarak, ulusal enerji karışımındaki yerli enerji kaynaklarının &amp;ccedil;eşitliliğini artırmak i&amp;ccedil;in &amp;ouml;nemli bir fırsat sunar. T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;nin a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji kapasitesinin araştırılması, enerji politikası hedefleriyle uyum sağlamak a&amp;ccedil;ısından kritik bir &amp;ouml;neme sahiptir. &amp;Ouml;zellikle Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı Kapsamında (YEKA) aday b&amp;ouml;lgelerden biri olan Karadeniz&amp;rsquo;deki Kıyık&amp;ouml;y kıyıları, a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji geliştirme i&amp;ccedil;in elverişli alanlar arasında yer almakta olup, &amp;uuml;lkenin a&amp;ccedil;ık deniz mavi enerji potansiyelinin yaklaşık 1700 MW olduğu tahmin edilmektedir. R&amp;uuml;zgar, dalga ve hidrokinetik t&amp;uuml;rbinlerinin birleştirildiği hibrit tasarım modeli, DSP aracılığıyla yeni projeler i&amp;ccedil;in altyapı sağlayarak s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilir bir mavi ekonomi oluşturulmasına katkı sunmayı ama&amp;ccedil;lamıştır. A&amp;ccedil;ık Deniz &amp;Uuml;zeri Kombine R&amp;uuml;zgar ve Mavi Enerji Santrali i&amp;ccedil;in tezde geliştirilen hibrit tasarım modelinin temel deformasyon analizinde basitleştirilmiş &amp;uuml;&amp;ccedil;l&amp;uuml; yay y&amp;ouml;ntemine MCS analizi uygulanarak literat&amp;uuml;rde API (2014) ve DNV (2014) tarafından &amp;ouml;nerilen p &amp;ndash; y y&amp;ouml;ntemleriyle Bryne ve diğ. (2015) tarafından &amp;ouml;nerilen 3 boyutlu sonlu elemanlar modelini kapsayıcı bir &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m yolu ortaya konmuştur. Kombine hibrid sistemin en &amp;ouml;nemli tasarım kriterlerinden biri olan yapının doğal frekans analizinde ise hibrit sistem literat&amp;uuml;rde verilenin aksine birinci dereceden serbestliğe değil ikinci dereceden serbestliğe g&amp;ouml;re &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. &amp;Ouml;ncelikle, geliştirilen bu yeni &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m literat&amp;uuml;rle kıyaslanmış ve mutlak bağıl fark %1,84 bulunarak &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;m metodolojisi ger&amp;ccedil;ekleniştir. Bunun yanında, yeni hibrit yapının doğal frekans değeri birinci dereceden serbestliğe ve ikinci dereceden serbestliğe g&amp;ouml;re ayrı ayrı &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;lerek, aradaki mutlak bağıl farkın %48,64 gibi yadsınamaz bir fark olduğu g&amp;ouml;r&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. &amp;Ccedil;alışmanın son kısmında ise fizibilite &amp;ccedil;alışması yapılarak elektrik maliyetinin d&amp;uuml;zeylendirilmiş değeri (LCOE) 52,90 Eur/MWh olarak elde edilmiştir. Sonu&amp;ccedil; olarak bu tezde, sistemin s&amp;uuml;rd&amp;uuml;r&amp;uuml;lebilirliği, fizibilitesi ve operasyonel &amp;ouml;mr&amp;uuml; a&amp;ccedil;ısından Karadeniz koşullarında &amp;ouml;zg&amp;uuml;n bir mavi enerji tasarım modeli geliştirilmiştir. Hibrit sistemlerin tek dereceli &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;mlerinin hatalı olacağı, iki dereceli serbestliğe g&amp;ouml;re &amp;ccedil;&amp;ouml;z&amp;uuml;mlerin yapılması gerektiği literat&amp;uuml;rde ilk defa ortaya konmuştur. Toplamda kombine sistemin &amp;uuml;reteceği elektrik miktarı 1,68 MW saat olarak bulunmuştur. Dalga enerji &amp;uuml;reteci i&amp;ccedil;in B/C fizibilite değeri 2,17 deniz &amp;uuml;zeri r&amp;uuml;zgar t&amp;uuml;rbini i&amp;ccedil;in ise 1,39 bulunmuştur. Bu sistemlerin kombine kullanılması ile de bu değer B/C=1,40 olarak hesaplanmıştır. G&amp;ouml;r&amp;uuml;ld&amp;uuml;ğ&amp;uuml; &amp;uuml;zere tezde T&amp;uuml;rkiye&amp;rsquo;ye &amp;ouml;zg&amp;uuml; geliştirilen yerli ve milli kombine mavi enerji santrali aynı zamanda verimli ve ekonomik a&amp;ccedil;ıdan yapılabilirdir. Bu yapıların tasarımı i&amp;ccedil;in de &amp;ccedil;ift dereceli serbestliğe dayalı yeni bir tasarım modeli geliştirilmiştir.&lt;/p&gt;</description>
    <description descriptionType="Other">{"references": ["Balas, L., Numano\u011flu Gen\u00e7, A., &amp; Inan, A. (2012). HYDROTAM: 3D Model For Hydrodynamic and Transport Processes in Coastal Waters, 6th International Congress on Environmental Modelling and Software, p376-384, Leipzig, Germany.", "Demir, A.K, Balas, C.E., and Balas L. (2024). Enhancing T\u00fcrkiye's renewable energy capacity: An advanced hybrid model for combined offshore wind and wave turbines design utilizing Hydrodynamic and Monte Carlo Simulations. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 793-798. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-156.1", "BALAS, C. E., &amp; Koc, L., (2002). Risk assessment of vertical breakwaters - A case study in Turkey. CHINA OCEAN ENGINEERING , vol.16, no.1, 123-134.", "Kor\u00e7ak, C.E. Balas, Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait, International Journal of Disaster Risk Reduction, Volume 48, 2020, 101593, ISSN 2212- 4209, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593.", "Ergin, A., Balas, C.E. Damage risk assessment of breakwaters under tsunami attack. Nat Hazards 39, 231\u2013243 (2006). https://doi.org/10.1007/s11069-006-0025-7", "Williams, A. T., Davies, P., Ergin, A., &amp; Balas, C. E. (1998). Coastal Recession and the Reliability of Planned Responses: Colhuw Beach, the Glamorgan Heritage Coast, Wales, UK. Journal of Coastal Research, 72\u201379. http://www.jstor.org/stable/25736122", "Balas, L.; \u00d6zhan, E. (2003) A baroclinic three-dimensional numerical model applied to coastal Lagoons, International Conference on Computational Science (ICCS 2003), LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE, Volume 2658, Page 205-212, ISBN: 3-540-40195-4.", "Balas, L., Inan, A.; Genc, A.N. (2013). Modelling of Dilution of Thermal Discharges in Enclosed Coastal Waters, RESEARCH JOURNAL OF CHEMISTRY AND ENVIRONMENT, Volume 17, Issue 10, Page 82- 89, ISSN 0972-0626.", "Genc, A.N., \u0130nan, A., Y\u0131lmaz N., Balas, L. (2013). Modeling of Erosion at G\u00f6ksu Coasts, Journal of Coastal Research, 65(sp2), 2155-2160, https://doi.org/10.2112/SI65-364.1", "Inan, A and Balas, L(2010) Numerical Modelling of Oil Spill, 5th IASME/WSEAS International Conference on Water Resources, Hydraulics and Hydrology/4th IASME/WSEAS International Conference on Geology and Seismology, pp.62-73, ISBN 978-960-474-160-1.", "Cebe, K., Balas, L., and Y\u0131ld\u0131r\u0131m Fidano\u011flu, P. (2024). Assessment and mitigation of land-based pollutants and climate change impacts on coastal water Quality. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 402-406. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-079", "Eser, E., Balas, L., \u0130nan, A., &amp; Y\u0131ld\u0131r\u0131m, Fidano\u011flu P. (2024). Integrated modeling for the determination of typology and boundaries of coastal and transitional. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, 604-608. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-119.1", "Buyruk, T., Balas, E.A., Gen\u00e7 Numano\u011flu, A., and Balas, L. (2024). Exploring renewable energy on the coastline of T\u00fcrkiye: Wind and wave power potential. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 788-792. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-155.1", "Y\u0131ld\u0131r\u0131m, Fidano\u011flu P., Cebe, K., and Balas, L. (2024). Exploring coastal ecosystem biodiversity in a Mediterranean hotspot: Marmaris Bay, T\u00fcrkiye. Journal of Coastal Research, Special Issue Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 869-900. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-176", "Balas, E.A., U\u011furlu, A., and Balas, C.E. (2024). A hybrid probabilistic design model of riverine jetties incorporating three-dimensional numerical simulations of transport phenomena in the context of emerging climate change. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 220-224. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-044.1", "Balas, E.A., Gen\u00e7, A.N, and Balas, C.E. (2024). Strategic adaptation to climate change through Monte Carlo-based multi-criteria decision model in marine spatial planning. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 169-174. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-034.1", "U\u011furlu, A. and Balas, C.E. (2024). Assessment of single-layer armor units in breakwater design under climate change: In-depth case analysis of Rize-Artvin airport breakwater. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 660-664. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-130.1"]}</description>
  </descriptions>
</resource>
13
60
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 130
İndirme 600
Veri hacmi 626.3 MB0 Bytes
Tekil görüntülenme 110
Tekil indirme 470

Alıntı yap