Tez Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd">
<identifier identifierType="DOI">10.48623/aperta.286097</identifier>
<creators>
<creator>
<creatorName>Demir, Abdullah Kürşat</creatorName>
<givenName>Abdullah Kürşat</givenName>
<familyName>Demir</familyName>
<nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0002-5052-4692</nameIdentifier>
<affiliation>Gazi Üniversitesi</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title>Türkiye İçin Optimum Açik Deniz Üzeri Kombine Rüzgar Ve Mavi Enerji Santrali Geliştirilmesi</title>
</titles>
<publisher>Aperta</publisher>
<publicationYear>2025</publicationYear>
<subjects>
<subject>Deniz Saha Planlaması</subject>
<subject>Mavi Enerji</subject>
<subject>Kombine Açık Deniz Üzeri Rüzgar Enerji Santrali (ADRES)</subject>
<subject>Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı</subject>
<subject>Çok Kriterli Karar Verme</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType="Issued">2025-01-27</date>
</dates>
<language>tr</language>
<resourceType resourceTypeGeneral="Text">Thesis</resourceType>
<alternateIdentifiers>
<alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/286097</alternateIdentifier>
</alternateIdentifiers>
<relatedIdentifiers>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsVersionOf">10.48623/aperta.274357</relatedIdentifier>
</relatedIdentifiers>
<rightsList>
<rights rightsURI="http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by-sa">Creative Commons Attribution Share-Alike</rights>
<rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights>
</rightsList>
<descriptions>
<description descriptionType="Abstract"><p>T&uuml;rkiye &uuml;&ccedil; yanı denizlerle &ccedil;evrili Mavi Vatan doktrini ile 462 000 km2 deniz alanına sahip bir &uuml;lkedir. Bu kapsamda T&uuml;rkiye&rsquo;nin deniz saha planlamasını ger&ccedil;ekleştirerek s&ouml;z konusu bu alandan en verimli şekilde faydalanması gerekmektedir. &Ccedil;alışma dahilinde, Deniz Saha Planlamasına (DSP) y&ouml;nelik &ouml;nc&uuml; bir &Ccedil;KKV (&Ccedil;ok Kriterli Karar Verme) modeli geliştirilmiştir. Model kapsamında DSP kullanımı, &ccedil;evresel etki ve ekolojik &ndash; biyolojik &ccedil;eşitlilik altında &uuml;&ccedil; ana kriter belirlenerek hem s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilirlik hem de fayda sağlama ilkeleri g&ouml;z &ouml;n&uuml;nde bulundurulmuştur. Alt kriterler belirlenen dağılımlarla Monte Carlo Sim&uuml;lasyonu (MCS) ile modellenerek bir Stratejik Planlama Modeli (SPM) ortaya konmuştur. Mavi enerji, gelgit, dalga ve a&ccedil;ık deniz r&uuml;zgarı gibi deniz ve hidrokinetik bazlı enerji kaynaklarını ifade eder ve T&uuml;rkiye&rsquo;nin doğal gaz ve petrol gibi dışa bağımlı birincil enerji kaynaklarına olan bağımlılığını azaltarak, ulusal enerji karışımındaki yerli enerji kaynaklarının &ccedil;eşitliliğini artırmak i&ccedil;in &ouml;nemli bir fırsat sunar. T&uuml;rkiye&rsquo;nin a&ccedil;ık deniz mavi enerji kapasitesinin araştırılması, enerji politikası hedefleriyle uyum sağlamak a&ccedil;ısından kritik bir &ouml;neme sahiptir. &Ouml;zellikle Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı Kapsamında (YEKA) aday b&ouml;lgelerden biri olan Karadeniz&rsquo;deki Kıyık&ouml;y kıyıları, a&ccedil;ık deniz mavi enerji geliştirme i&ccedil;in elverişli alanlar arasında yer almakta olup, &uuml;lkenin a&ccedil;ık deniz mavi enerji potansiyelinin yaklaşık 1700 MW olduğu tahmin edilmektedir. R&uuml;zgar, dalga ve hidrokinetik t&uuml;rbinlerinin birleştirildiği hibrit tasarım modeli, DSP aracılığıyla yeni projeler i&ccedil;in altyapı sağlayarak s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilir bir mavi ekonomi oluşturulmasına katkı sunmayı ama&ccedil;lamıştır. A&ccedil;ık Deniz &Uuml;zeri Kombine R&uuml;zgar ve Mavi Enerji Santrali i&ccedil;in tezde geliştirilen hibrit tasarım modelinin temel deformasyon analizinde basitleştirilmiş &uuml;&ccedil;l&uuml; yay y&ouml;ntemine MCS analizi uygulanarak literat&uuml;rde API (2014) ve DNV (2014) tarafından &ouml;nerilen p &ndash; y y&ouml;ntemleriyle Bryne ve diğ. (2015) tarafından &ouml;nerilen 3 boyutlu sonlu elemanlar modelini kapsayıcı bir &ccedil;&ouml;z&uuml;m yolu ortaya konmuştur. Kombine hibrid sistemin en &ouml;nemli tasarım kriterlerinden biri olan yapının doğal frekans analizinde ise hibrit sistem literat&uuml;rde verilenin aksine birinci dereceden serbestliğe değil ikinci dereceden serbestliğe g&ouml;re &ccedil;&ouml;z&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. &Ouml;ncelikle, geliştirilen bu yeni &ccedil;&ouml;z&uuml;m literat&uuml;rle kıyaslanmış ve mutlak bağıl fark %1,84 bulunarak &ccedil;&ouml;z&uuml;m metodolojisi ger&ccedil;ekleniştir. Bunun yanında, yeni hibrit yapının doğal frekans değeri birinci dereceden serbestliğe ve ikinci dereceden serbestliğe g&ouml;re ayrı ayrı &ccedil;&ouml;z&uuml;lerek, aradaki mutlak bağıl farkın %48,64 gibi yadsınamaz bir fark olduğu g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r. &Ccedil;alışmanın son kısmında ise fizibilite &ccedil;alışması yapılarak elektrik maliyetinin d&uuml;zeylendirilmiş değeri (LCOE) 52,90 Eur/MWh olarak elde edilmiştir. Sonu&ccedil; olarak bu tezde, sistemin s&uuml;rd&uuml;r&uuml;lebilirliği, fizibilitesi ve operasyonel &ouml;mr&uuml; a&ccedil;ısından Karadeniz koşullarında &ouml;zg&uuml;n bir mavi enerji tasarım modeli geliştirilmiştir. Hibrit sistemlerin tek dereceli &ccedil;&ouml;z&uuml;mlerinin hatalı olacağı, iki dereceli serbestliğe g&ouml;re &ccedil;&ouml;z&uuml;mlerin yapılması gerektiği literat&uuml;rde ilk defa ortaya konmuştur. Toplamda kombine sistemin &uuml;reteceği elektrik miktarı 1,68 MW saat olarak bulunmuştur. Dalga enerji &uuml;reteci i&ccedil;in B/C fizibilite değeri 2,17 deniz &uuml;zeri r&uuml;zgar t&uuml;rbini i&ccedil;in ise 1,39 bulunmuştur. Bu sistemlerin kombine kullanılması ile de bu değer B/C=1,40 olarak hesaplanmıştır. G&ouml;r&uuml;ld&uuml;ğ&uuml; &uuml;zere tezde T&uuml;rkiye&rsquo;ye &ouml;zg&uuml; geliştirilen yerli ve milli kombine mavi enerji santrali aynı zamanda verimli ve ekonomik a&ccedil;ıdan yapılabilirdir. Bu yapıların tasarımı i&ccedil;in de &ccedil;ift dereceli serbestliğe dayalı yeni bir tasarım modeli geliştirilmiştir.</p></description>
<description descriptionType="Other">{"references": ["Balas, L., Numano\u011flu Gen\u00e7, A., & Inan, A. (2012). HYDROTAM: 3D Model For Hydrodynamic and Transport Processes in Coastal Waters, 6th International Congress on Environmental Modelling and Software, p376-384, Leipzig, Germany.", "Demir, A.K, Balas, C.E., and Balas L. (2024). Enhancing T\u00fcrkiye's renewable energy capacity: An advanced hybrid model for combined offshore wind and wave turbines design utilizing Hydrodynamic and Monte Carlo Simulations. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 793-798. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-156.1", "BALAS, C. E., & Koc, L., (2002). Risk assessment of vertical breakwaters - A case study in Turkey. CHINA OCEAN ENGINEERING , vol.16, no.1, 123-134.", "Kor\u00e7ak, C.E. Balas, Reducing the probability for the collision of ships by changing the passage schedule in Istanbul Strait, International Journal of Disaster Risk Reduction, Volume 48, 2020, 101593, ISSN 2212- 4209, https://doi.org/10.1016/j.ijdrr.2020.101593.", "Ergin, A., Balas, C.E. Damage risk assessment of breakwaters under tsunami attack. Nat Hazards 39, 231\u2013243 (2006). https://doi.org/10.1007/s11069-006-0025-7", "Williams, A. T., Davies, P., Ergin, A., & Balas, C. E. (1998). Coastal Recession and the Reliability of Planned Responses: Colhuw Beach, the Glamorgan Heritage Coast, Wales, UK. Journal of Coastal Research, 72\u201379. http://www.jstor.org/stable/25736122", "Balas, L.; \u00d6zhan, E. (2003) A baroclinic three-dimensional numerical model applied to coastal Lagoons, International Conference on Computational Science (ICCS 2003), LECTURE NOTES IN COMPUTER SCIENCE, Volume 2658, Page 205-212, ISBN: 3-540-40195-4.", "Balas, L., Inan, A.; Genc, A.N. (2013). Modelling of Dilution of Thermal Discharges in Enclosed Coastal Waters, RESEARCH JOURNAL OF CHEMISTRY AND ENVIRONMENT, Volume 17, Issue 10, Page 82- 89, ISSN 0972-0626.", "Genc, A.N., \u0130nan, A., Y\u0131lmaz N., Balas, L. (2013). Modeling of Erosion at G\u00f6ksu Coasts, Journal of Coastal Research, 65(sp2), 2155-2160, https://doi.org/10.2112/SI65-364.1", "Inan, A and Balas, L(2010) Numerical Modelling of Oil Spill, 5th IASME/WSEAS International Conference on Water Resources, Hydraulics and Hydrology/4th IASME/WSEAS International Conference on Geology and Seismology, pp.62-73, ISBN 978-960-474-160-1.", "Cebe, K., Balas, L., and Y\u0131ld\u0131r\u0131m Fidano\u011flu, P. (2024). Assessment and mitigation of land-based pollutants and climate change impacts on coastal water Quality. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 402-406. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-079", "Eser, E., Balas, L., \u0130nan, A., & Y\u0131ld\u0131r\u0131m, Fidano\u011flu P. (2024). Integrated modeling for the determination of typology and boundaries of coastal and transitional. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, 604-608. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-119.1", "Buyruk, T., Balas, E.A., Gen\u00e7 Numano\u011flu, A., and Balas, L. (2024). Exploring renewable energy on the coastline of T\u00fcrkiye: Wind and wave power potential. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 788-792. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-155.1", "Y\u0131ld\u0131r\u0131m, Fidano\u011flu P., Cebe, K., and Balas, L. (2024). Exploring coastal ecosystem biodiversity in a Mediterranean hotspot: Marmaris Bay, T\u00fcrkiye. Journal of Coastal Research, Special Issue Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 869-900. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-176", "Balas, E.A., U\u011furlu, A., and Balas, C.E. (2024). A hybrid probabilistic design model of riverine jetties incorporating three-dimensional numerical simulations of transport phenomena in the context of emerging climate change. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 220-224. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-044.1", "Balas, E.A., Gen\u00e7, A.N, and Balas, C.E. (2024). Strategic adaptation to climate change through Monte Carlo-based multi-criteria decision model in marine spatial planning. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 169-174. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-034.1", "U\u011furlu, A. and Balas, C.E. (2024). Assessment of single-layer armor units in breakwater design under climate change: In-depth case analysis of Rize-Artvin airport breakwater. Journal of Coastal Research, Special Issue No. 113, pp. 660-664. Charlotte (North Carolina), https://doi.org/10.2112/JCR-SI113-130.1"]}</description>
</descriptions>
</resource>
| Tüm sürümler | Bu sürüm | |
|---|---|---|
| Görüntülenme | 13 | 0 |
| İndirme | 60 | 0 |
| Veri hacmi | 626.3 MB | 0 Bytes |
| Tekil görüntülenme | 11 | 0 |
| Tekil indirme | 47 | 0 |