Konferans bildirisi Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd">
<identifier identifierType="DOI">10.48623/aperta.285921</identifier>
<creators>
<creator>
<creatorName>Sine Demirkıvıran</creatorName>
<nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0003-0474-3146</nameIdentifier>
<affiliation>Marmara Üniversitesi</affiliation>
</creator>
<creator>
<creatorName>Tuğçe Ören</creatorName>
<nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0001-5452-9100</nameIdentifier>
<affiliation>İstanbul Üniversitesi</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title>Kolay Türkçenin Görsel-İşitsel Materyallerde Kullanımı</title>
</titles>
<publisher>Aperta</publisher>
<publicationYear>2024</publicationYear>
<subjects>
<subject>Kolay Türkçe, dijital medya, görsel-işitsel materyaller, bilişsel engel, kamu spotu</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType="Issued">2024-09-25</date>
</dates>
<language>tr</language>
<resourceType resourceTypeGeneral="Text">Conference paper</resourceType>
<alternateIdentifiers>
<alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/285921</alternateIdentifier>
</alternateIdentifiers>
<relatedIdentifiers>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsVersionOf">10.48623/aperta.285920</relatedIdentifier>
</relatedIdentifiers>
<rightsList>
<rights rightsURI="http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by-sa">Creative Commons Attribution Share-Alike</rights>
<rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights>
</rightsList>
<descriptions>
<description descriptionType="Abstract"><p>Kolay Dil, orta ve hafif zihinsel engelli ve bilişsel kısıtları olan bireylerin bilgiye erişimini kolaylaştıran bir iletişim aracıdır. &ldquo;Kolay T&uuml;rk&ccedil;e&rdquo; ise bu iletişimi sağlayacak T&uuml;rk&ccedil;enin kolaya indirgenmiş bir bi&ccedil;imidir. Kolay Dil metinlerinin merkezinde anlaşılabilirlik vardır. Anlaşılabilirlik amacıyla &ldquo;T&uuml;rk&ccedil;e Kolay Dil İlkeleri&rdquo; doğrultusunda hazırlanan yazılı Kolay T&uuml;rk&ccedil;e metinleri m&uuml;mk&uuml;n olduğunca g&ouml;rsellerle desteklenir; g&ouml;rsel işitsel i&ccedil;eriklerde ise videolar Kolay T&uuml;rk&ccedil;eye aktarılır. Kolay T&uuml;rk&ccedil;enin odak noktası iletişim ve etkileşim engellerini m&uuml;mk&uuml;n olduğunca kaldırarak bilişsel engelli kişilerin topluma katılımını teşvik etmektir. Bu &ccedil;alışma, &ouml;zellikle g&ouml;rsel-işitsel materyallerde Kolay T&uuml;rk&ccedil;enin kullanımına odaklanmaktadır. Dijital medya, geniş kitlelere ulaşma potansiyeliyle eğitim, sağlık, kamu hizmetleri ve eğlence gibi bir&ccedil;ok alanda bilgi aktarımını sağlamaktadır. Ancak bu alanlardaki i&ccedil;eriklerin karmaşıklığı, bilişsel kısıtları olan bireyler i&ccedil;in bilgiye erişimde zorluklara neden olabilmektedir. Kolay T&uuml;rk&ccedil;enin dijital medya formatlarında kullanımı, bu engelleri aşmada &ouml;nemlidir. G&ouml;rsel-işitsel materyallerin Kolay Dil ile desteklenmesi bilişsel engelleri olan bireylerin i&ccedil;erikleri daha kolay anlamasını ve bilgiye erişimini sağlamaktadır. Videoların Kolay T&uuml;rk&ccedil;e olarak aktarılan alt yazıları veya transkripsiyonları; videoların Kolay T&uuml;rk&ccedil;ede yapılan sesli anlatımları veya g&ouml;rseller ile desteklenen i&ccedil;erikler, hedef kitlenin i&ccedil;erikleri daha rahat takip etmesini sağlamaktadır. B&ouml;ylelikle g&ouml;rsel işitsel i&ccedil;eriklerin Kolay Dil ile desteklenmesi hedef kitleye daha net bir anlama s&uuml;reci sunmaktadır. Eğitim videolarının Kolay Dil ile hazırlanması, bilişsel engelleri olan bireylerin konuları daha iyi kavramalarına yardımcı olabilir; kamu hizmetleri duyurularının ayrıca Kolay Dil ile sunulması, bu bireylerin &ouml;nemli bilgilere erişimini kolaylaştırabilir. Eğitim ve kamu hizmetleri dışında eğlence sekt&ouml;r&uuml;nde, filmler ve dizilerde Kolay Dil kullanımı herkesin i&ccedil;eriklerden eşit şekilde faydalanmasını sağlayabilir. &Ccedil;alışmada &ouml;ncelikle t&uuml;m kitlelere hitap etmesi beklenen kamu spotlarının dilsel ve bilişsel zorluklarına dikkat &ccedil;ekilecektir &ccedil;&uuml;nk&uuml; bilişsel engelli olan bireyler i&ccedil;in bazı spotlar bilişsel ve dilsel bariyerler yaratmakla beraber anlaşılabilirlikleri kısıtlanmaktadır. Ardından, &ouml;rnek olarak da bir kamu spotu Kolay T&uuml;rk&ccedil;ede sunulacak olup standart dil ve Kolay Dil arasında farklar g&ouml;sterilecektir. B&ouml;ylelikle bilgiye erişimde eşitlik ve kapsayıcılığın artırılması ve farkındalık yaratılması hedeflenmekle beraber &ccedil;alışmanın sonu&ccedil;ları dijital medya i&ccedil;erik &uuml;reticileri ve politika yapıcılar i&ccedil;in &ouml;nemli bir rehber niteliğinde olacaktır.</p></description>
</descriptions>
<fundingReferences>
<fundingReference>
<funderName>Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştirma Kurumu</funderName>
<funderIdentifier funderIdentifierType="Crossref Funder ID">https://doi.org/10.13039/501100004410</funderIdentifier>
<awardNumber>123K021</awardNumber>
</fundingReference>
</fundingReferences>
</resource>
| Tüm sürümler | Bu sürüm | |
|---|---|---|
| Görüntülenme | 0 | 0 |
| İndirme | 0 | 0 |
| Veri hacmi | 0 Bytes | 0 Bytes |
| Tekil görüntülenme | 0 | 0 |
| Tekil indirme | 0 | 0 |