Kitap Erişime Kapalı
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim">
<leader>00000nam##2200000uu#4500</leader>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Çalışan Kadın</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Din ve vicdan Özgürlüğü</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">İbadet yeri</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">İbadet Özgürlüğü</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Laiklik ilkesi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Çalışma Hakkı</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Toplumsal Cinsiyet</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Kesişimsel Ayrımcılık</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Working woman</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Working Women</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Freedom of Religion and Conscience</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Gender</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Intersectional Discrimination</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Ayrımcılık Yasağı</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Eşitlik İlkesi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Discrimination</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Principle of Equality</subfield>
</datafield>
<datafield tag="041" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">tur</subfield>
</datafield>
<controlfield tag="005">20221019132145.0</controlfield>
<datafield tag="260" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="c">2021-11-01</subfield>
</datafield>
<datafield tag="909" ind1="C" ind2="O">
<subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:252011</subfield>
</datafield>
<datafield tag="520" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a"><p>&Ouml;Z</p>
<p>Bu &ccedil;alışma &ouml;ncelikle T&uuml;rkiye&rsquo;deki kadınların &ccedil;alışma hayatına d&acirc;hil edilmesi ve ekonomik bağımsızlıklarını elde etmesi amacına k&uuml;&ccedil;&uuml;k de olsa hizmet edebilmesi doğrultusunda ger&ccedil;ekleştirilmiştir. Kadınların iş hayatında din veya inancın a&ccedil;ığa vurulmasından dolayı karşılaştığı kıyafet ve eşit ibadet yeri problemleri 1982 Anayasası ile korunan din ve vicdan &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; kapsamında ele alınmıştır.</p>
<p>T&uuml;rkiye&rsquo;de bu &ccedil;alışmayı yapmanın risklerinin farkında olmakla beraber, d&uuml;nya genelinde ve T&uuml;rkiye&rsquo;de &ccedil;oğulcu, &ouml;zg&uuml;rl&uuml;k&ccedil;&uuml; mahkeme kararlarının, uygulamalarının g&uuml;ndeme gelmesi beni bu &ccedil;alışmayı yapmaya itti. &Ccedil;alışmayı tamamladığım d&ouml;nemde bu hak ve &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;n korunması yolunda bir&ccedil;ok adım atıldığını ve artık noktalanması gereken bir tartışma olduğunu d&uuml;ş&uuml;nm&uuml;şt&uuml;m. Ancak tezin yazıldığı d&ouml;nemden bug&uuml;ne kadar ge&ccedil;en zaman zarfında hala T&uuml;rkiye&rsquo;de bizim i&ccedil;in &ouml;nemli olan laiklik ilkesinin tartışıldığını ve d&uuml;nya genelinde sınırlamaların tekrardan g&uuml;ndeme geldiğini g&ouml;rd&uuml;m. Bu, dini g&ouml;r&uuml;n&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;n sınırlandırılması tartışmasının devam edeceği anlamına geliyordu. &Ccedil;alışmayı tamamladıktan sonra ortaya &ccedil;ıkan COVID-19 Pandemi s&uuml;reci ile bu sorun bambaşka bir boyuta taşındı. D&uuml;nya genelinde istihdam oranları ve kadınların istihdamı ciddi oranda d&uuml;şerken dini temelde ayrımcılık, yabancı d&uuml;şmanlığı arttı.1 Dolayısıyla &ccedil;alışmış olduğum dezavantajlı grubun ayrımcılığa uğrama ihtimali de arttı. T&uuml;rkiye &ouml;zelinde hukuki anlam- da din ve vicdan &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; bakımından kadınların &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;n&uuml; sınırlayan d&uuml;zenlemeler kalkmıştır. İbadet yeri konusunda ise yalnızca mevzuat değişikliği ile halledilebilecek olan eşitlik problemi bulunmaktadır. Bu &ccedil;alışmada da bunlara ilişkin t&uuml;m hukuki s&uuml;re&ccedil; verilmeye &ccedil;alışılmıştır.</p>
<p>Bir devrin kapandığı d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lse de i&ccedil;inde yaşayan herkesin tespit edebi- leceği gibi toplumda gittik&ccedil;e artan bir kutuplaşma ortamı bulunmaktadır. &Uuml;lkede yaşanan ekonomik sıkıntılar bu ortamı olumsuz olarak etkilemekte- dir. Ancak toplumdaki kutuplaşmanın bedelini yine M&uuml;sl&uuml;man kadınlar &ouml;demektedir. Kamuda serbestliğin kalkması ve buna paralel olarak &ouml;zel sek- t&ouml;rdeki esneklik (veya muhafazakarların &ouml;zel sekt&ouml;rde h&acirc;kim olmaya başla- ması) ile M&uuml;sl&uuml;man kadınların g&ouml;r&uuml;n&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; artmıştır. Bu g&ouml;r&uuml;n&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;n artması ile belli bir partiye mensup olma &ouml;nyargısı ile karşı karşıya kalan bu kadınlar, &ouml;zellikle kamuda işe alındıklarında liyakatsiz olarak g&ouml;r&uuml;lmektedir- ler. &Ouml;zel sekt&ouml;rde ise hala profesyonel bir g&ouml;r&uuml;nt&uuml; vermedikleri d&uuml;ş&uuml;n&uuml;ld&uuml;ğ&uuml; i&ccedil;in işe alınmada tercih edilmemektedirler. Hukuki olarak birtakım hakları elde etmiş olsalar da sosyolojik a&ccedil;ıdan başka problemler ortaya &ccedil;ıkmaktadır. Bu da yalnızca hukuk kuralı koymanın veya bir &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml; hukuki olarak sağlamanın her zaman yeterli olmayacağını bize g&ouml;stermektedir. Devletin pozitif y&uuml;k&uuml;ml&uuml;l&uuml;ğ&uuml; bu noktada &ouml;nem kazanmaktadır. Kentli kadınlar g&uuml;- n&uuml;m&uuml;zde sokakta dini kıyafetlerinden dolayı s&ouml;zl&uuml; veya fiziki saldırıya uğramaktadır. Bu saldırıların en &ccedil;arpıcı &ouml;rneklerinden biri de İstanbul Teknik &Uuml;niversitesi&rsquo;nde araştırma g&ouml;revlisi olan Neşe Nur Akkaya&rsquo;nın Nişantaşı&rsquo;nda bir parkta otururken uğradığı s&ouml;zl&uuml; ve fiziksel saldırıdır. Daha sonra ceza davasına da konu olan olayda Akkaya, arkadaşıyla otururken kendisine &quot;Ben sizden rahatsız oluyorum. Gaziosmanpaşa&#39;ya gidin. Burada yaşayamazsınız. Buradan gidin.&quot; denerek darp edilmiştir. Tez savunmasındaki hocalarımın ve bu konuyla alakadar olan meslektaşlarımın bana sorduğu soru, bu tarz kısıtlamaların tekrar g&uuml;ndeme gelip gelmeyeceğidir. &Ccedil;oğu uzman artık b&ouml;yle bir uygulamanın g&uuml;ndeme gelmeyeceğini ifade etse de bu konuda ben maalesef olumlu bir yaklaşım sergileyemeyeceğim. Daha sıkı koruyucu tedbirler alınmadık&ccedil;a T&uuml;rkiye&rsquo;de aynı sınırlayıcı yaklaşımın tekrar g&uuml;ndeme gelmesi kolay olmamakla birlikte m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; T&uuml;rkiye&rsquo;de &ouml;zellikle kadının dini kıyafeti siyasetin g&uuml;ndeminden bir t&uuml;rl&uuml; kurtulamamış ve salt bir &ouml;zg&uuml;rl&uuml;k meselesi olamamıştır. &Ccedil;alışan kadının din ve vicdan &ouml;zg&uuml;rl&uuml;ğ&uuml;ne ilişkin sınırlamalara bakıldığında mahkemelerin ve idare uygulamalarının gerek&ccedil;esinde dini kıyafet giymeyi-sembol taşımayı tercih eden kadınların tarafsızlık bariyerine takıldığı g&ouml;z&uuml;kmektedir. Temel problem, kıyafetin ya da sembol&uuml;n tercih edilme- sinin tek başına tarafsızlığa aykırı olacak bi&ccedil;imde başkalarının hak ve &ouml;zg&uuml;rl&uuml;klerini etkileyebilecek potansiyel bir unsur olarak g&ouml;r&uuml;lmesidir. Bu da sınırlamanın &ccedil;ok genel, soyut ve katı bir bi&ccedil;imde uygulanması ile hakkın &ouml;z&uuml;n&uuml; zedeleyecek bir yaklaşımdır. Anayasa Mahkemesi&rsquo;nin de ifade ettiği gibi &ldquo;Bir dinin herhangi bir dışa vurum davranışının tek anlamının laik dev- lete dini bir meydan okuma olarak yorumlamak ise, bu dinin mensuplarının kendi eylemlerini tanımlama kapasitesini yok saymak anlamına gelir.&rdquo;&nbsp;Hal- buki dışa vurumun sınırlanmasında başkalarının hak ve &ouml;zg&uuml;rl&uuml;klerini etkileyen somut fiillerin varlığı ve somut gerek&ccedil;elerin varlığı gereklidir.</p>
<p>&Ccedil;alışmada din veya inancı fark etmeksizin cinsiyetlerinden dolayı dezavantajlı olan kadınların dini dışa vurumları ile beraber kesişimsel ayrımcılığa uğraması g&ouml;z &ouml;n&uuml;nde bulundurularak hukuki s&uuml;re&ccedil; analiz edilmeye &ccedil;alışılmıştır. Ayrıca T&uuml;rkiye&rsquo;ye karşı da başvuru yapılabilen Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM) ve İnsan Hakları Komitesi (İHK) dışında &ccedil;alışan kadın- lara y&ouml;nelik zengin i&ccedil;erik ve &ouml;zg&uuml;n yaklaşımlara sahip olan Avrupa Birliği Adalet Divanı (ABAD) ve Federal Almanya Anayasa Mahkemesi (BVerfG) kararlarına da karşılaştırılmalı bi&ccedil;imde yer verilmiştir. &Ccedil;alışmanın basılması i&ccedil;in tekrardan d&uuml;zenlenmesinde plan &uuml;zerinde fazla değişiklik yapılmamış ve yalnızca i&ccedil;erik g&uuml;ncellenmiştir.</p></subfield>
</datafield>
<datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">publication</subfield>
<subfield code="b">book</subfield>
</datafield>
<datafield tag="024" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">10.48623/aperta.252011</subfield>
<subfield code="2">doi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="542" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="l">closed</subfield>
</datafield>
<datafield tag="245" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Çalışan Kadının Din ve Vicdan Özgürlüğü</subfield>
</datafield>
<controlfield tag="001">252011</controlfield>
<datafield tag="773" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="i">isVersionOf</subfield>
<subfield code="a">10.48623/aperta.252010</subfield>
<subfield code="n">doi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="773" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="b">Yetkin Yayınları</subfield>
<subfield code="z">9786050510003</subfield>
<subfield code="t">Çalışan Kadının Din ve Vicdan Özgürlüğü</subfield>
<subfield code="a">Ankara</subfield>
</datafield>
<datafield tag="100" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="0">(orcid)0000-0001-5304-9279</subfield>
<subfield code="a">BEKIR, Nurhayat</subfield>
</datafield>
</record>
| Tüm sürümler | Bu sürüm | |
|---|---|---|
| Görüntülenme | 71 | 71 |
| İndirme | 4 | 4 |
| Veri hacmi | 1.5 MB | 1.5 MB |
| Tekil görüntülenme | 66 | 66 |
| Tekil indirme | 4 | 4 |