Kitap Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim">
<leader>00000nam##2200000uu#4500</leader>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Kelam</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">İslam Felsefesi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Şemseddin Semerkandî</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">İbn Sînâ</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Fahreddin er-Râzî</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Tasavvuf</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Nefs</subfield>
</datafield>
<datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Nefs Teorisi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="041" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">tur</subfield>
</datafield>
<datafield tag="909" ind1="C" ind2="O">
<subfield code="p">user-okuokutyayinlari</subfield>
<subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:274235</subfield>
</datafield>
<datafield tag="520" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a"><p>Bu &ccedil;alışma nefsin&nbsp;<em>lat&icirc;f bir cisim</em>&nbsp;olduğunu iddia eden klasik kel&acirc;m&icirc; teorinin Muhammed b. Eşref es-Semerkand&icirc; tarafından ele alınışını inceler. Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefs teorisinin bir y&ouml;n&uuml; R&acirc;gıb el-İsfah&acirc;n&icirc; ve Gazz&acirc;l&icirc; ile başlayan ve m&uuml;teahhir d&ouml;nem kel&acirc;mında yaygınlaşan m&uuml;cerred nefs teorisine karşı duruşu ifade eder. Teorinin diğer y&ouml;n&uuml; de m&uuml;cerred nefs teorisinin bazı unsurlarını lat&icirc;f cisim teorisiyle mezcedebilme başarısı g&ouml;stermiş olmasıdır. Bir y&ouml;n&uuml; muhafaza diğer y&ouml;n&uuml; entegre etmeden ibaret olan bu teori, Fahreddin er-R&acirc;z&icirc;&rsquo;nin m&uuml;cerret nefs teorisine ve onun uzantısı olan meselelere dair eleştirileriyle oluşmuş tartışmalar zemininde v&uuml;cut bulmuştur. Bu bağlamda &ccedil;alışma nefs teorisiyle ilgili meselelerin R&acirc;z&icirc;&rsquo;nin sorunsallaştırdığı zeminini ortaya koymayı ve bu temel &uuml;zerinde Semerkand&icirc;&rsquo;nin &uuml;rettiği birikimi a&ccedil;ığa &ccedil;ıkarmayı hedeflemiştir. Bu araştırmada Semerkand&icirc;&rsquo;nin kendi sistemini m&uuml;cerred nefs teorisinin uzantısı olan şu hususlarla takviye ederek geliştirdiği g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r: bedensel ve ruhsal yetkinleşme, duyusal ve akl&icirc; idr&acirc;k ayrımı, beyinde yer alan i&ccedil; duyular g&ouml;r&uuml;ş&uuml; ve nazar&icirc;-amel&icirc; akıl ayrımına dair ayrıntılar. &Ccedil;alışmada ayrıca Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefsin yetkinleşmesi bağlamında riy&acirc;zet ve tecritle ilgili tasavvuf&icirc; &ouml;geleri de teoriye entegre ettiğini, m&ucirc;cize ve keramet gibi durumları nefsin yetkinliği bağlamında ele alarak onları olağan hadiseler gibi akl&icirc; bir zeminde izah etmeye &ccedil;alıştığı a&ccedil;ıklanmıştır. Semerkand&icirc;&rsquo;nin bu mezc denemesinin temelinde İbn S&icirc;n&acirc;&rsquo;nın&nbsp;<em>el-İş&acirc;r&acirc;t ve-&lsquo;t-tenb&icirc;h&acirc;t</em>&nbsp;eserinin &ouml;nemli bir yer tuttuğu &ouml;rneklerle izah edilmiştir. Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefs teorisine entegre ettiği bu &ouml;gelerle birlikte Allah&rsquo;tan başka kad&icirc;m ve soyut varlık olmadığı, Allah&rsquo;ın fiillerini ir&acirc;desiyle ger&ccedil;ekleştiren f&acirc;il-i muht&acirc;r olduğu, &acirc;lemde zorunlu nedensellik bulunmadığı ve &acirc;hiret yaşamının ruh-beden birlikteliğinde cism&acirc;n&icirc; bir yaşam olacağı noktasında kel&acirc;mcıların genel kabullerini s&uuml;rd&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; sonucuna varılmıştır.</p></subfield>
</datafield>
<datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">publication</subfield>
<subfield code="b">book</subfield>
</datafield>
<datafield tag="540" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Creative Commons Attribution-NonCommercial</subfield>
<subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</subfield>
</datafield>
<datafield tag="773" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="b">Oku Okut Yayınları</subfield>
<subfield code="z">978-625-98869-7-8</subfield>
<subfield code="t">Kelâm İslam Felsefesi ve Tasavvuf Kesişiminde Şemseddin Semerkandî'nin Nefs Teorisi</subfield>
<subfield code="a">Ankara, Türkiye</subfield>
</datafield>
<datafield tag="100" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="0">(orcid)0000-0002-4563-5742</subfield>
<subfield code="a">Ergül, Ömer</subfield>
<subfield code="u">Kütahya Dumlupınar Üniversitesi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="856" ind1="4" ind2=" ">
<subfield code="z">md5:c90128f837d0fc18506fc538abcf5596</subfield>
<subfield code="s">3434935</subfield>
<subfield code="u">https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/274235/files/No.28-Semerkandinin-Nefs-Teorisi.pdf</subfield>
</datafield>
<controlfield tag="005">20250120171507.0</controlfield>
<datafield tag="260" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="c">2024-09-23</subfield>
</datafield>
<datafield tag="024" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">10.55709/okuokutpress.59</subfield>
<subfield code="2">doi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="542" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="l">open</subfield>
</datafield>
<datafield tag="245" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">Kelâm İslam Felsefesi ve Tasavvuf Kesişiminde Şemseddin Semerkandî'nin Nefs Teorisi</subfield>
</datafield>
<datafield tag="650" ind1="1" ind2="7">
<subfield code="a">cc-by</subfield>
<subfield code="2">opendefinition.org</subfield>
</datafield>
<controlfield tag="001">274235</controlfield>
<datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
<subfield code="a">user-okuokutyayinlari</subfield>
</datafield>
</record>
| Görüntülenme | 142 |
| İndirme | 55 |
| Veri hacmi | 188.9 MB |
| Tekil görüntülenme | 117 |
| Tekil indirme | 51 |