Kitap Açık Erişim

Kelâm İslam Felsefesi ve Tasavvuf Kesişiminde Şemseddin Semerkandî'nin Nefs Teorisi

Ergül, Ömer


DataCite XML

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd">
  <identifier identifierType="URL">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274235</identifier>
  <creators>
    <creator>
      <creatorName>Ergül, Ömer</creatorName>
      <givenName>Ömer</givenName>
      <familyName>Ergül</familyName>
      <nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0002-4563-5742</nameIdentifier>
      <affiliation>Kütahya Dumlupınar Üniversitesi</affiliation>
    </creator>
  </creators>
  <titles>
    <title>Kelâm İslam Felsefesi Ve Tasavvuf Kesişiminde Şemseddin Semerkandî'Nin Nefs Teorisi</title>
  </titles>
  <publisher>Aperta</publisher>
  <publicationYear>2024</publicationYear>
  <subjects>
    <subject>Kelam</subject>
    <subject>İslam Felsefesi</subject>
    <subject>Şemseddin Semerkandî</subject>
    <subject>İbn Sînâ</subject>
    <subject>Fahreddin er-Râzî</subject>
    <subject>Tasavvuf</subject>
    <subject>Nefs</subject>
    <subject>Nefs Teorisi</subject>
  </subjects>
  <dates>
    <date dateType="Issued">2024-09-23</date>
  </dates>
  <language>tr</language>
  <resourceType resourceTypeGeneral="Text">Book</resourceType>
  <alternateIdentifiers>
    <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274235</alternateIdentifier>
  </alternateIdentifiers>
  <relatedIdentifiers>
    <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsIdenticalTo">10.55709/okuokutpress.59</relatedIdentifier>
  </relatedIdentifiers>
  <rightsList>
    <rights rightsURI="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Creative Commons Attribution-NonCommercial</rights>
    <rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights>
  </rightsList>
  <descriptions>
    <description descriptionType="Abstract">&lt;p&gt;Bu &amp;ccedil;alışma nefsin&amp;nbsp;&lt;em&gt;lat&amp;icirc;f bir cisim&lt;/em&gt;&amp;nbsp;olduğunu iddia eden klasik kel&amp;acirc;m&amp;icirc; teorinin Muhammed b. Eşref es-Semerkand&amp;icirc; tarafından ele alınışını inceler. Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin nefs teorisinin bir y&amp;ouml;n&amp;uuml; R&amp;acirc;gıb el-İsfah&amp;acirc;n&amp;icirc; ve Gazz&amp;acirc;l&amp;icirc; ile başlayan ve m&amp;uuml;teahhir d&amp;ouml;nem kel&amp;acirc;mında yaygınlaşan m&amp;uuml;cerred nefs teorisine karşı duruşu ifade eder. Teorinin diğer y&amp;ouml;n&amp;uuml; de m&amp;uuml;cerred nefs teorisinin bazı unsurlarını lat&amp;icirc;f cisim teorisiyle mezcedebilme başarısı g&amp;ouml;stermiş olmasıdır. Bir y&amp;ouml;n&amp;uuml; muhafaza diğer y&amp;ouml;n&amp;uuml; entegre etmeden ibaret olan bu teori, Fahreddin er-R&amp;acirc;z&amp;icirc;&amp;rsquo;nin m&amp;uuml;cerret nefs teorisine ve onun uzantısı olan meselelere dair eleştirileriyle oluşmuş tartışmalar zemininde v&amp;uuml;cut bulmuştur. Bu bağlamda &amp;ccedil;alışma nefs teorisiyle ilgili meselelerin R&amp;acirc;z&amp;icirc;&amp;rsquo;nin sorunsallaştırdığı zeminini ortaya koymayı ve bu temel &amp;uuml;zerinde Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin &amp;uuml;rettiği birikimi a&amp;ccedil;ığa &amp;ccedil;ıkarmayı hedeflemiştir. Bu araştırmada Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin kendi sistemini m&amp;uuml;cerred nefs teorisinin uzantısı olan şu hususlarla takviye ederek geliştirdiği g&amp;ouml;r&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r: bedensel ve ruhsal yetkinleşme, duyusal ve akl&amp;icirc; idr&amp;acirc;k ayrımı, beyinde yer alan i&amp;ccedil; duyular g&amp;ouml;r&amp;uuml;ş&amp;uuml; ve nazar&amp;icirc;-amel&amp;icirc; akıl ayrımına dair ayrıntılar. &amp;Ccedil;alışmada ayrıca Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin nefsin yetkinleşmesi bağlamında riy&amp;acirc;zet ve tecritle ilgili tasavvuf&amp;icirc; &amp;ouml;geleri de teoriye entegre ettiğini, m&amp;ucirc;cize ve keramet gibi durumları nefsin yetkinliği bağlamında ele alarak onları olağan hadiseler gibi akl&amp;icirc; bir zeminde izah etmeye &amp;ccedil;alıştığı a&amp;ccedil;ıklanmıştır. Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin bu mezc denemesinin temelinde İbn S&amp;icirc;n&amp;acirc;&amp;rsquo;nın&amp;nbsp;&lt;em&gt;el-İş&amp;acirc;r&amp;acirc;t ve-&amp;lsquo;t-tenb&amp;icirc;h&amp;acirc;t&lt;/em&gt;&amp;nbsp;eserinin &amp;ouml;nemli bir yer tuttuğu &amp;ouml;rneklerle izah edilmiştir. Semerkand&amp;icirc;&amp;rsquo;nin nefs teorisine entegre ettiği bu &amp;ouml;gelerle birlikte Allah&amp;rsquo;tan başka kad&amp;icirc;m ve soyut varlık olmadığı, Allah&amp;rsquo;ın fiillerini ir&amp;acirc;desiyle ger&amp;ccedil;ekleştiren f&amp;acirc;il-i muht&amp;acirc;r olduğu, &amp;acirc;lemde zorunlu nedensellik bulunmadığı ve &amp;acirc;hiret yaşamının ruh-beden birlikteliğinde cism&amp;acirc;n&amp;icirc; bir yaşam olacağı noktasında kel&amp;acirc;mcıların genel kabullerini s&amp;uuml;rd&amp;uuml;rd&amp;uuml;ğ&amp;uuml; sonucuna varılmıştır.&lt;/p&gt;</description>
  </descriptions>
</resource>
142
55
görüntülenme
indirilme
Görüntülenme 142
İndirme 55
Veri hacmi 188.9 MB
Tekil görüntülenme 117
Tekil indirme 51

Alıntı yap