Kitap Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd">
<identifier identifierType="URL">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274235</identifier>
<creators>
<creator>
<creatorName>Ergül, Ömer</creatorName>
<givenName>Ömer</givenName>
<familyName>Ergül</familyName>
<nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0002-4563-5742</nameIdentifier>
<affiliation>Kütahya Dumlupınar Üniversitesi</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title>Kelâm İslam Felsefesi Ve Tasavvuf Kesişiminde Şemseddin Semerkandî'Nin Nefs Teorisi</title>
</titles>
<publisher>Aperta</publisher>
<publicationYear>2024</publicationYear>
<subjects>
<subject>Kelam</subject>
<subject>İslam Felsefesi</subject>
<subject>Şemseddin Semerkandî</subject>
<subject>İbn Sînâ</subject>
<subject>Fahreddin er-Râzî</subject>
<subject>Tasavvuf</subject>
<subject>Nefs</subject>
<subject>Nefs Teorisi</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType="Issued">2024-09-23</date>
</dates>
<language>tr</language>
<resourceType resourceTypeGeneral="Text">Book</resourceType>
<alternateIdentifiers>
<alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274235</alternateIdentifier>
</alternateIdentifiers>
<relatedIdentifiers>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsIdenticalTo">10.55709/okuokutpress.59</relatedIdentifier>
</relatedIdentifiers>
<rightsList>
<rights rightsURI="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Creative Commons Attribution-NonCommercial</rights>
<rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights>
</rightsList>
<descriptions>
<description descriptionType="Abstract"><p>Bu &ccedil;alışma nefsin&nbsp;<em>lat&icirc;f bir cisim</em>&nbsp;olduğunu iddia eden klasik kel&acirc;m&icirc; teorinin Muhammed b. Eşref es-Semerkand&icirc; tarafından ele alınışını inceler. Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefs teorisinin bir y&ouml;n&uuml; R&acirc;gıb el-İsfah&acirc;n&icirc; ve Gazz&acirc;l&icirc; ile başlayan ve m&uuml;teahhir d&ouml;nem kel&acirc;mında yaygınlaşan m&uuml;cerred nefs teorisine karşı duruşu ifade eder. Teorinin diğer y&ouml;n&uuml; de m&uuml;cerred nefs teorisinin bazı unsurlarını lat&icirc;f cisim teorisiyle mezcedebilme başarısı g&ouml;stermiş olmasıdır. Bir y&ouml;n&uuml; muhafaza diğer y&ouml;n&uuml; entegre etmeden ibaret olan bu teori, Fahreddin er-R&acirc;z&icirc;&rsquo;nin m&uuml;cerret nefs teorisine ve onun uzantısı olan meselelere dair eleştirileriyle oluşmuş tartışmalar zemininde v&uuml;cut bulmuştur. Bu bağlamda &ccedil;alışma nefs teorisiyle ilgili meselelerin R&acirc;z&icirc;&rsquo;nin sorunsallaştırdığı zeminini ortaya koymayı ve bu temel &uuml;zerinde Semerkand&icirc;&rsquo;nin &uuml;rettiği birikimi a&ccedil;ığa &ccedil;ıkarmayı hedeflemiştir. Bu araştırmada Semerkand&icirc;&rsquo;nin kendi sistemini m&uuml;cerred nefs teorisinin uzantısı olan şu hususlarla takviye ederek geliştirdiği g&ouml;r&uuml;lm&uuml;şt&uuml;r: bedensel ve ruhsal yetkinleşme, duyusal ve akl&icirc; idr&acirc;k ayrımı, beyinde yer alan i&ccedil; duyular g&ouml;r&uuml;ş&uuml; ve nazar&icirc;-amel&icirc; akıl ayrımına dair ayrıntılar. &Ccedil;alışmada ayrıca Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefsin yetkinleşmesi bağlamında riy&acirc;zet ve tecritle ilgili tasavvuf&icirc; &ouml;geleri de teoriye entegre ettiğini, m&ucirc;cize ve keramet gibi durumları nefsin yetkinliği bağlamında ele alarak onları olağan hadiseler gibi akl&icirc; bir zeminde izah etmeye &ccedil;alıştığı a&ccedil;ıklanmıştır. Semerkand&icirc;&rsquo;nin bu mezc denemesinin temelinde İbn S&icirc;n&acirc;&rsquo;nın&nbsp;<em>el-İş&acirc;r&acirc;t ve-&lsquo;t-tenb&icirc;h&acirc;t</em>&nbsp;eserinin &ouml;nemli bir yer tuttuğu &ouml;rneklerle izah edilmiştir. Semerkand&icirc;&rsquo;nin nefs teorisine entegre ettiği bu &ouml;gelerle birlikte Allah&rsquo;tan başka kad&icirc;m ve soyut varlık olmadığı, Allah&rsquo;ın fiillerini ir&acirc;desiyle ger&ccedil;ekleştiren f&acirc;il-i muht&acirc;r olduğu, &acirc;lemde zorunlu nedensellik bulunmadığı ve &acirc;hiret yaşamının ruh-beden birlikteliğinde cism&acirc;n&icirc; bir yaşam olacağı noktasında kel&acirc;mcıların genel kabullerini s&uuml;rd&uuml;rd&uuml;ğ&uuml; sonucuna varılmıştır.</p></description>
</descriptions>
</resource>
| Görüntülenme | 142 |
| İndirme | 55 |
| Veri hacmi | 188.9 MB |
| Tekil görüntülenme | 117 |
| Tekil indirme | 51 |