Kitap Açık Erişim

Alevi-Sünni Evliliklerin Çocukların Din Eğitimine ve Aile İlişkilerine Etkileri

Kurttekin, Fatma


MARC21 XML

<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<record xmlns="http://www.loc.gov/MARC21/slim">
  <leader>00000nam##2200000uu#4500</leader>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Din Eğitimi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Alevi-Sünni Evlilikler</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Çocuklar</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Dinî Kimlik</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="653" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Aile İlişkileri</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="041" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">tur</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="909" ind1="C" ind2="O">
    <subfield code="p">user-okuokutyayinlari</subfield>
    <subfield code="o">oai:aperta.ulakbim.gov.tr:274170</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="520" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">&lt;p&gt;Bu &amp;ccedil;alışmada din&amp;icirc; anlayış farklılığına dayalı evliliklerde ebeveynlerin din olgusu ve &amp;ccedil;ocukların din eğitimine dair g&amp;ouml;r&amp;uuml;şleri incelenmektir. Son yıllarda din&amp;icirc; anlayış farklılığına dayalı karma evliliklerde dinin yeri ve &amp;ouml;nemi &amp;uuml;zerine yapılan &amp;ccedil;alışmalar artsa da &amp;ccedil;ocukların din eğitimine y&amp;ouml;nelik tutumlarıyla ilgili araştırmaların yeterli d&amp;uuml;zeyde olduğu s&amp;ouml;ylenememektedir. Dolayısıyla bu araştırma ile var olan literat&amp;uuml;re katkı sağlamak ve alandan bir kesit sunmak ama&amp;ccedil;lanmıştır. Nitel araştırma teknikleri kullanılan &amp;ccedil;alışmaya Sivas, Ankara ve Tunceli&amp;rsquo;de yaşayan kartopu ve ama&amp;ccedil;lı &amp;ouml;rnek yoluyla ulaşılan on aile katılmıştır. Araştırmada kullanılan veriler anket ve yarı-yapılandırılmış g&amp;ouml;r&amp;uuml;şme formları ile toplanmıştır. Veriler i&amp;ccedil;erik analizi ile değerlendirilmiştir. Din&amp;icirc; anlayış farklılıklarının din olgusuna ve &amp;ccedil;ocukların din eğitimine &amp;ccedil;ok belirgin bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Ebeveynlerin neredeyse tamamı &amp;ccedil;ocukların her iki din&amp;icirc; anlayışa dair deneyim ve bilgi edinerek kendi yollarını tercih etmelerini arzu ettiklerini dile getirmişlerdir.&lt;/p&gt;

&lt;p&gt;Alevi-S&amp;uuml;nni geleneği barındıran ailelerde temelde iki konunun problemlere yol a&amp;ccedil;abileceği g&amp;ouml;r&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. Bu konulardan ilki katılımcıların evlilik arzusuna &amp;ccedil;eşitli sebeplerle ailenin ve yakın &amp;ccedil;evrenin karşı &amp;ccedil;ıkmasıdır. İkincisi ise &amp;ccedil;ocukların din eğitimidir. Ailede din eğitim verilmesi ve &amp;ccedil;ocukların din&amp;icirc; kimliği ayrı bir &amp;ccedil;alışma olarak ele alınmıştır. Dolayısıyla bu &amp;ccedil;alışmada toplumda da tartışılagelen &amp;ldquo;zorunlu&amp;rdquo; din eğitimi faaliyetleri ile ilgili katılımcıların d&amp;uuml;ş&amp;uuml;nceleri değerlendirilmiştir. Katılımcıların g&amp;ouml;r&amp;uuml;şleri literat&amp;uuml;rdeki bulgulara paralel olarak &amp;ldquo;derslerin kaldırılması, se&amp;ccedil;meli h&amp;acirc;le getirilmesi, zorunlu stat&amp;uuml;s&amp;uuml;n korunmasıyla birlikte derslerin iyileştirilmesi&amp;rdquo; şeklinde &amp;uuml;&amp;ccedil; kategoride toplanmıştır. Yapılan g&amp;ouml;r&amp;uuml;şmeler sonucunda katılımcıların &amp;ccedil;oğunlukla dışsal fakt&amp;ouml;rlerden dolayı tartışmalar yaşanabildiği, kendi din&amp;icirc; anlayışlarının aile hayatında, din&amp;icirc; tutum ve &amp;ccedil;ocuk yetiştirmede herhangi bir etkisinin olmadığı g&amp;ouml;r&amp;uuml;lm&amp;uuml;şt&amp;uuml;r. S&amp;ouml;z konusu iki alandaki gerilimin azalması i&amp;ccedil;in &amp;ouml;nyargılardan sıyrılmak, diğerini olduğu gibi kabul, d&amp;uuml;r&amp;uuml;stl&amp;uuml;k, g&amp;uuml;ven ve iletişime a&amp;ccedil;ık diyalog ortamının gerekliliğine parmak basılmıştır.&lt;/p&gt;</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">publication</subfield>
    <subfield code="b">book</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="540" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Creative Commons Attribution-NonCommercial</subfield>
    <subfield code="u">https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="773" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="b">Oku Okut Yayınları</subfield>
    <subfield code="z">978-625-97648-1-8</subfield>
    <subfield code="t">Alevi-Sünni Evliliklerin Çocukların Din Eğitimine ve Aile İlişkilerine Etkileri</subfield>
    <subfield code="a">Ankara, Türkiye</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="100" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="0">(orcid)0000-0002-5083-4746</subfield>
    <subfield code="a">Kurttekin, Fatma</subfield>
    <subfield code="u">Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="856" ind1="4" ind2=" ">
    <subfield code="z">md5:2e93543231ed774532254f946c757eaf</subfield>
    <subfield code="s">2777321</subfield>
    <subfield code="u">https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/274170/files/978-625-97648-1-8.pdf</subfield>
  </datafield>
  <controlfield tag="005">20250104215857.0</controlfield>
  <datafield tag="260" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="c">2024-12-31</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="024" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">10.55709/okuokutyayinlari.63</subfield>
    <subfield code="2">doi</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="542" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="l">open</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="245" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Alevi-Sünni Evliliklerin Çocukların Din Eğitimine ve Aile İlişkilerine Etkileri</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="650" ind1="1" ind2="7">
    <subfield code="a">cc-by</subfield>
    <subfield code="2">opendefinition.org</subfield>
  </datafield>
  <controlfield tag="001">274170</controlfield>
  <datafield tag="980" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">user-okuokutyayinlari</subfield>
  </datafield>
  <datafield tag="500" ind1=" " ind2=" ">
    <subfield code="a">Effects of Alevi-Sunni Marriages on Children's Religious Education and Family Relations: In this study, the views of parents in Alevi-Sunni marriages on the phenomenon of religion and their children's religious education are examined. While there has been a growing body of research on the role and significance of religion in Alevi-Sunni families, limited attention has been paid to their attitudes towards their children's religious education, particularly within the context of cross-religious marriages. Based on this, this study aims to fill this research gap by examining the perspectives of parents in Alevi-Sunni marriages on their children's religious education and family dynamics, using qualitative methods to provide in-depth insights. Ten families living in Sivas, Ankara and Tunceli, who were contacted through snowball and purposive sampling, participated in the study, in which qualitative research techniques were used. The data used in the study were collected through questionnaires and semi-structured interview forms. The data was analzed with the content analysis. It was determined that the Alevi-Sunni difference did not have a significant impact on the participants' religious attitudes or their children's religious education. Almost all parents stated that they wanted their children to choose their own path by acquiring experience and knowledge about both religious interpretations/ understandings.

The study identified two primary areas of difficulty in Alevi-Sunni families: familial opposition to the participants' decision to marry and conflicts surrounding the children's religious education. These tensions may stem from societal pressures to conform to sectarian norms and the fear of losing religious identity through cross/mixed (intrafaith) marriages. Such pressures highlight the need for open dialogue and acceptance within families, which many participants reported as key to resolving conflicts. The provision of religious education in the family and the religious identity of children have been discussed in a separate study. Therefore, in this study, participants' views on "compulsory" religious education activities, which are also a subject of debate in society, were evaluated. In parallel with the findings in the literature, the participants' opinions were grouped in three categories, namely "abolishing the courses", "making the courses optional", and "improving the courses along with preserving their compulsory status". Following the interviews, it was seen that the participants could have arguments mostly due to external factors, and that their own religious understanding did not have any impact on family life, religious attitudes or child rearing. Attention was drawn to the need for freedom from prejudices, acceptance of the other as he/she is, honesty, trust and a communicative environment of dialogue in order to reduce the tension in these two areas.</subfield>
  </datafield>
</record>
111
114
görüntülenme
indirilme
Görüntülenme 111
İndirme 114
Veri hacmi 316.6 MB
Tekil görüntülenme 94
Tekil indirme 102

Alıntı yap