Sunum Açık Erişim

Düzenli Fiziksel Aktivite Yapan Ergenlerde Algılanan Ebeveyn Etkisi, Motivasyon ve Tekrar Katılım Niyeti İlişkisi

Aydın, İsmail; Yaşartürk, Fatih; Solmaz, Serdar; Akay, Buğra; Ceylan, Mehmet


JSON-LD (schema.org)

{
  "@context": "https://schema.org/", 
  "@id": 274076, 
  "@type": "PresentationDigitalDocument", 
  "creator": [
    {
      "@type": "Person", 
      "affiliation": "Bart\u0131n \u00dcniversitesi", 
      "name": "Ayd\u0131n, \u0130smail"
    }, 
    {
      "@type": "Person", 
      "affiliation": "Bart\u0131n \u00dcniversitesi", 
      "name": "Ya\u015fart\u00fcrk, Fatih"
    }, 
    {
      "@type": "Person", 
      "affiliation": "Batman \u00dcniversitesi", 
      "name": "Solmaz, Serdar"
    }, 
    {
      "@type": "Person", 
      "affiliation": "K\u0131r\u0131kkale \u00dcniversitesi", 
      "name": "Akay, Bu\u011fra"
    }, 
    {
      "@type": "Person", 
      "affiliation": "K\u0131r\u0131kkale \u00dcniversitesi", 
      "name": "Ceylan, Mehmet"
    }
  ], 
  "datePublished": "2024-05-26", 
  "description": "<p>Ergenlik d&ouml;nemindeki fiziksel aktiviteye kat\u0131l\u0131m, ebeveynlerin tutumlar\u0131 taraf\u0131ndan b&uuml;y&uuml;k &ouml;l&ccedil;&uuml;de etkilenmektedir. Ebeveynlerin destekleyici veya engelleyici yakla\u015f\u0131mlar\u0131, gen&ccedil;lerin aktivite motivasyonunu ve gelecekteki kat\u0131l\u0131m niyetlerini \u015fekillendirebilmektedir. Bu durum, sa\u011fl\u0131kl\u0131 ya\u015fam tarz\u0131 i&ccedil;in &ouml;nemli olan d&uuml;zenli fiziksel aktivite al\u0131\u015fkanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n olu\u015fumunda ebeveynlerin rol&uuml;n&uuml; a&ccedil;\u0131klamaktad\u0131r. Bu ara\u015ft\u0131rma, 10-19 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131ndaki ergenlerin d&uuml;zenli olarak kat\u0131ld\u0131klar\u0131 fiziksel aktivite programlar\u0131ndaki alg\u0131lad\u0131klar\u0131 ebeveyn etkisinin fiziksel aktivite motivasyonunu nas\u0131l etkiledi\u011fini ve bu etkinin gelecekte tekrar fiziksel aktivitelere kat\u0131lma niyetlerini ne &ouml;l&ccedil;&uuml;de belirledi\u011fini ortaya koymay\u0131 ama&ccedil;lam\u0131\u015ft\u0131r. Kolayda &ouml;rneklem y&ouml;ntemiyle belirlenen 742 ki\u015fi ara\u015ft\u0131rman\u0131n &ouml;rneklemini olu\u015fturmu\u015ftur. &Ccedil;al\u0131\u015fmada Serbest Zaman Motivasyonu &Ouml;l&ccedil;e\u011fi, Alg\u0131lanan Ebeveyn Etkisi &Ouml;l&ccedil;e\u011fi ve Fiziksel Aktiviteye Tekrar Kat\u0131l\u0131m Niyeti &Ouml;l&ccedil;e\u011fi veri toplama arac\u0131 olarak kullan\u0131lm\u0131\u015ft\u0131r. Analiz s&uuml;recinde &ouml;ncelikle &ouml;l&ccedil;eklerin &ouml;rneklem &uuml;zerindeki ge&ccedil;erlilik ve g&uuml;venirli\u011fini test etmek i&ccedil;in Do\u011frulay\u0131c\u0131 Fakt&ouml;r Analizi (DFA) uygulanm\u0131\u015ft\u0131r. Daha sonra de\u011fi\u015fkenler aras\u0131ndaki ili\u015fkiyi incelemek i&ccedil;in Yap\u0131sal E\u015fitlik Modeli (YEM) kullan\u0131lm\u0131\u015ft\u0131r. Son olarak da ara\u015ft\u0131rmada kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n demografik &ouml;zelliklerine g&ouml;re &ouml;l&ccedil;ek puanlar\u0131n\u0131n farkl\u0131l\u0131\u011f\u0131n\u0131 belirlemek i&ccedil;in MANOVA, ANOVA ve t-testi gibi parametrik farkl\u0131l\u0131k testleri tercih edilmi\u015ftir. S\u0131ras\u0131yla, DFA sonu&ccedil;lar\u0131 &ouml;l&ccedil;&uuml;m<br>\nara&ccedil;lar\u0131n\u0131n iyi uyum g&ouml;sterdi\u011fini ve T&uuml;rk pop&uuml;lasyonundan toplanan verilere en iyi \u015fekilde uydu\u011funu ortaya koymu\u015ftur. YEM&#39;in sonu&ccedil;lar\u0131 ise ergenlerin aktiviteye tekrar kat\u0131lma niyetlerinin alg\u0131lanan ebeveyn etkisi ve serbest zaman motivasyonu ile pozitif ili\u015fkili oldu\u011funu g&ouml;stermi\u015ftir, ayr\u0131ca sonu&ccedil;lar serbest zaman motivasyonunun arac\u0131l\u0131k etkisiyle alg\u0131lanan ebeveyn etkisinin aktiviteye tekrar kat\u0131l\u0131m niyeti &uuml;zerinde dolayl\u0131 bir etkiye sahip oldu\u011funu da ortaya koymu\u015ftur. Son olarak MANOVA, ANOVA ve t-test sonu&ccedil;lar\u0131nda kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n &ccedil;e\u015fitli de\u011fi\u015fkenlerine g&ouml;re &ouml;l&ccedil;ekten ald\u0131klar\u0131 puanlar\u0131n anlaml\u0131 bir \u015fekilde farkl\u0131la\u015ft\u0131\u011f\u0131n\u0131 da belirlemi\u015ftir. Sonu&ccedil; olarak, bu ara\u015ft\u0131rma ergenlerin fiziksel aktiviteye tekrar kat\u0131lma niyetleri &uuml;zerinde alg\u0131lad\u0131klar\u0131 ebeveyn etkisi ve serbest zaman motivasyonunun &ouml;nemli bir rol oynad\u0131\u011f\u0131n\u0131 ortaya koymu\u015ftur. Bu bulgular, sa\u011fl\u0131kl\u0131 ya\u015fam tarz\u0131n\u0131n olu\u015fturulmas\u0131nda ebeveynlerin tutumlar\u0131n\u0131n ve gen&ccedil;lerin fiziksel aktiviteye y&ouml;nelik motivasyonlar\u0131n\u0131n kritik &ouml;nemini vurgulamakta ve gelecekteki ara\u015ft\u0131rmalara yol g&ouml;sterici niteliktedir.</p>", 
  "identifier": 274076, 
  "keywords": [
    "Ergen", 
    "ebeveyn etkisi", 
    "fiziksel aktivite", 
    "kat\u0131l\u0131m niyeti", 
    "motivasyon"
  ], 
  "license": "http://www.opendefinition.org/licenses/cc-by-sa", 
  "name": "D\u00fczenli Fiziksel Aktivite Yapan Ergenlerde Alg\u0131lanan Ebeveyn Etkisi, Motivasyon ve Tekrar Kat\u0131l\u0131m Niyeti \u0130li\u015fkisi", 
  "url": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274076"
}
91
40
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 9191
İndirme 4040
Veri hacmi 15.5 MB15.5 MB
Tekil görüntülenme 8080
Tekil indirme 3636

Alıntı yap