Sunum Açık Erişim

Düzenli Fiziksel Aktivite Yapan Ergenlerde Algılanan Ebeveyn Etkisi, Motivasyon ve Tekrar Katılım Niyeti İlişkisi

Aydın, İsmail; Yaşartürk, Fatih; Solmaz, Serdar; Akay, Buğra; Ceylan, Mehmet


Citation Style Language JSON

{
  "ISBN": "978-625-98107-0-6", 
  "URL": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274076", 
  "abstract": "<p>Ergenlik d&ouml;nemindeki fiziksel aktiviteye kat\u0131l\u0131m, ebeveynlerin tutumlar\u0131 taraf\u0131ndan b&uuml;y&uuml;k &ouml;l&ccedil;&uuml;de etkilenmektedir. Ebeveynlerin destekleyici veya engelleyici yakla\u015f\u0131mlar\u0131, gen&ccedil;lerin aktivite motivasyonunu ve gelecekteki kat\u0131l\u0131m niyetlerini \u015fekillendirebilmektedir. Bu durum, sa\u011fl\u0131kl\u0131 ya\u015fam tarz\u0131 i&ccedil;in &ouml;nemli olan d&uuml;zenli fiziksel aktivite al\u0131\u015fkanl\u0131\u011f\u0131n\u0131n olu\u015fumunda ebeveynlerin rol&uuml;n&uuml; a&ccedil;\u0131klamaktad\u0131r. Bu ara\u015ft\u0131rma, 10-19 ya\u015f aral\u0131\u011f\u0131ndaki ergenlerin d&uuml;zenli olarak kat\u0131ld\u0131klar\u0131 fiziksel aktivite programlar\u0131ndaki alg\u0131lad\u0131klar\u0131 ebeveyn etkisinin fiziksel aktivite motivasyonunu nas\u0131l etkiledi\u011fini ve bu etkinin gelecekte tekrar fiziksel aktivitelere kat\u0131lma niyetlerini ne &ouml;l&ccedil;&uuml;de belirledi\u011fini ortaya koymay\u0131 ama&ccedil;lam\u0131\u015ft\u0131r. Kolayda &ouml;rneklem y&ouml;ntemiyle belirlenen 742 ki\u015fi ara\u015ft\u0131rman\u0131n &ouml;rneklemini olu\u015fturmu\u015ftur. &Ccedil;al\u0131\u015fmada Serbest Zaman Motivasyonu &Ouml;l&ccedil;e\u011fi, Alg\u0131lanan Ebeveyn Etkisi &Ouml;l&ccedil;e\u011fi ve Fiziksel Aktiviteye Tekrar Kat\u0131l\u0131m Niyeti &Ouml;l&ccedil;e\u011fi veri toplama arac\u0131 olarak kullan\u0131lm\u0131\u015ft\u0131r. Analiz s&uuml;recinde &ouml;ncelikle &ouml;l&ccedil;eklerin &ouml;rneklem &uuml;zerindeki ge&ccedil;erlilik ve g&uuml;venirli\u011fini test etmek i&ccedil;in Do\u011frulay\u0131c\u0131 Fakt&ouml;r Analizi (DFA) uygulanm\u0131\u015ft\u0131r. Daha sonra de\u011fi\u015fkenler aras\u0131ndaki ili\u015fkiyi incelemek i&ccedil;in Yap\u0131sal E\u015fitlik Modeli (YEM) kullan\u0131lm\u0131\u015ft\u0131r. Son olarak da ara\u015ft\u0131rmada kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n demografik &ouml;zelliklerine g&ouml;re &ouml;l&ccedil;ek puanlar\u0131n\u0131n farkl\u0131l\u0131\u011f\u0131n\u0131 belirlemek i&ccedil;in MANOVA, ANOVA ve t-testi gibi parametrik farkl\u0131l\u0131k testleri tercih edilmi\u015ftir. S\u0131ras\u0131yla, DFA sonu&ccedil;lar\u0131 &ouml;l&ccedil;&uuml;m<br>\nara&ccedil;lar\u0131n\u0131n iyi uyum g&ouml;sterdi\u011fini ve T&uuml;rk pop&uuml;lasyonundan toplanan verilere en iyi \u015fekilde uydu\u011funu ortaya koymu\u015ftur. YEM&#39;in sonu&ccedil;lar\u0131 ise ergenlerin aktiviteye tekrar kat\u0131lma niyetlerinin alg\u0131lanan ebeveyn etkisi ve serbest zaman motivasyonu ile pozitif ili\u015fkili oldu\u011funu g&ouml;stermi\u015ftir, ayr\u0131ca sonu&ccedil;lar serbest zaman motivasyonunun arac\u0131l\u0131k etkisiyle alg\u0131lanan ebeveyn etkisinin aktiviteye tekrar kat\u0131l\u0131m niyeti &uuml;zerinde dolayl\u0131 bir etkiye sahip oldu\u011funu da ortaya koymu\u015ftur. Son olarak MANOVA, ANOVA ve t-test sonu&ccedil;lar\u0131nda kat\u0131l\u0131mc\u0131lar\u0131n &ccedil;e\u015fitli de\u011fi\u015fkenlerine g&ouml;re &ouml;l&ccedil;ekten ald\u0131klar\u0131 puanlar\u0131n anlaml\u0131 bir \u015fekilde farkl\u0131la\u015ft\u0131\u011f\u0131n\u0131 da belirlemi\u015ftir. Sonu&ccedil; olarak, bu ara\u015ft\u0131rma ergenlerin fiziksel aktiviteye tekrar kat\u0131lma niyetleri &uuml;zerinde alg\u0131lad\u0131klar\u0131 ebeveyn etkisi ve serbest zaman motivasyonunun &ouml;nemli bir rol oynad\u0131\u011f\u0131n\u0131 ortaya koymu\u015ftur. Bu bulgular, sa\u011fl\u0131kl\u0131 ya\u015fam tarz\u0131n\u0131n olu\u015fturulmas\u0131nda ebeveynlerin tutumlar\u0131n\u0131n ve gen&ccedil;lerin fiziksel aktiviteye y&ouml;nelik motivasyonlar\u0131n\u0131n kritik &ouml;nemini vurgulamakta ve gelecekteki ara\u015ft\u0131rmalara yol g&ouml;sterici niteliktedir.</p>", 
  "author": [
    {
      "family": "Ayd\u0131n", 
      "given": " \u0130smail"
    }, 
    {
      "family": "Ya\u015fart\u00fcrk", 
      "given": " Fatih"
    }, 
    {
      "family": "Solmaz", 
      "given": " Serdar"
    }, 
    {
      "family": "Akay", 
      "given": " Bu\u011fra"
    }, 
    {
      "family": "Ceylan", 
      "given": " Mehmet"
    }
  ], 
  "id": "274076", 
  "issued": {
    "date-parts": [
      [
        2024, 
        5, 
        26
      ]
    ]
  }, 
  "page": "132", 
  "title": "D\u00fczenli Fiziksel Aktivite Yapan Ergenlerde Alg\u0131lanan Ebeveyn Etkisi, Motivasyon ve Tekrar Kat\u0131l\u0131m Niyeti \u0130li\u015fkisi", 
  "type": "speech"
}
150
68
görüntülenme
indirilme
Tüm sürümler Bu sürüm
Görüntülenme 150162
İndirme 6868
Veri hacmi 26.3 MB26.3 MB
Tekil görüntülenme 121133
Tekil indirme 5656

Alıntı yap

Aydın, İ., Yaşartürk, F., Solmaz, S., Akay, B. ve Ceylan, M. (2024, 26 Mayıs). Düzenli Fiziksel Aktivite Yapan Ergenlerde Algılanan Ebeveyn Etkisi, Motivasyon ve Tekrar Katılım Niyeti İlişkisi. https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/274076 adresinden erişildi.

Loading...