Dergi makalesi Açık Erişim

Ortega Y Gasset'in Simyacı/Zanaatkar/Teknisyeninin Biyoplastik Bağlamında Değerlendirilmesine Deneysel Bir Yaklaşım

Özdamar, Esen Gökçe


Dublin Core

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc="http://purl.org/dc/elements/1.1/" xmlns:oai_dc="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd">
  <dc:creator>Özdamar, Esen Gökçe</dc:creator>
  <dc:date>2023-11-28</dc:date>
  <dc:description>Biyoplastikler, kaynakların daha verimli kullanılması, atık döngüsünün azaltılması ve karbon gazı emisyonlarının azaltılması gibi petrol bazlı eşdeğerlerine göre önemli avantajlara sahiptir. Bu makale, ekolojik bir duyarlılıktan yola çıkarak döngüsel ekonominin önemli bileşenlerinden biri olan biyoplastiklerin doğasının deneyimlenmesine odaklanmaktadır. Günümüzde bu yeni malzemeler mühendisler ve tasarımcılar için sanatsal bir deney alanı haline gelmektedir. Makalede, mimarlıkta yeni bir malzemenin keşfi için tasarımcılar tarafından el yapımı olarak üretilen biyoplastiklerin doğası, Jose Ortega y Gasset’in teknolojinin üç aşaması olarak yorumladığı “simyacı, zanaatkar ve teknisyen” kavramları üzerinden incelenmektedir. Çalışmada, Stevens’ın nişasta bazlı biyoplastik formülü esas alınarak nişasta, sirke, su, gliserin ve çeşitli biyopolimer malzemelerinin ana bileşenlerinin karıştırılmasıyla üretilen biyoplastikler 2016-2019 yılları arasında Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi ve MEF Üniversitesi’nde mimarlık ve tasarım öğrencileriyle düzenlenen stüdyo ve çalıştaylar kapsamında incelenmektedir. Her iki çalışmada da öğrencilerin özellikle simyacı ve zanaatkar rolleri üstlenerek yaratım sürecinde malzeme ile etkileşime girerek keşifler yapması sağlanmakta ve malzeme tasarımında dokunsal deneyimler elde edilmektedir. Günümüzde özellikle yapı malzemelerinin üretim süreçleri, tasarımcının dokunsal deneyiminden çok temsiller yoluyla öğrenilmekte/öğretilmektedir. Simyacı ve zanaatkar kavramlarının çalışmalardaki görünürlüğü, teknolojik çağda Homo Faber haline gelen tasarımcının dokunsal deneyiminin mimarlık ve tasarım eğitimine olumlu yansımalarını ortaya koymaktadır. Bu bağlamda günümüz teknoloji çağında, elle dokunsal olarak deneyimlenen malzeme deneyiminin, bir teknisyenin bakış açısıyla tasarım odaklı düşünme (design thinking) yöntemlerine entegre edilmesi giderek önem kazanmaktadır.</dc:description>
  <dc:identifier>https://aperta.ulakbim.gov.trrecord/273969</dc:identifier>
  <dc:identifier>oai:aperta.ulakbim.gov.tr:273969</dc:identifier>
  <dc:rights>info:eu-repo/semantics/openAccess</dc:rights>
  <dc:rights>https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/</dc:rights>
  <dc:source>Tasarım+Kuram 19(40) 499-516</dc:source>
  <dc:subject>Biyoplastik</dc:subject>
  <dc:subject>Malzeme Deneyimi</dc:subject>
  <dc:subject>Haptik Deneyim</dc:subject>
  <dc:subject>El Yapımı Malzeme</dc:subject>
  <dc:subject>Simyacı/Zanaatkar/Teknisyen</dc:subject>
  <dc:title>Ortega Y Gasset'in Simyacı/Zanaatkar/Teknisyeninin Biyoplastik Bağlamında Değerlendirilmesine Deneysel Bir Yaklaşım</dc:title>
  <dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
  <dc:type>publication-article</dc:type>
</oai_dc:dc>
50
15
görüntülenme
indirilme
Görüntülenme 50
İndirme 15
Veri hacmi 15.0 MB
Tekil görüntülenme 37
Tekil indirme 12

Alıntı yap