Dergi makalesi Açık Erişim
Turan, Haldun; Alpaydın, Zeki
{
"URL": "https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/263103",
"abstract": "<p>Kaza, insan ya\u015fam\u0131n\u0131n her alan\u0131nda, evde, seyahat ederken, oyun oynarken ve i\u015f yerinde yaralanmalara yol açabilen, ani ve öngörülemeyen bir olay olarak tan\u0131mlanabilir. Kazan\u0131n ma\u011fdurlar\u0131, kazaya neden olan faaliyete do\u011frudan dahil olmam\u0131\u015f olabilirler; i\u015fçiler, çevredekiler veya civarda ya\u015fayanlar olabilirler. Birçok ülke i\u015f yerinde, seyahat ederken veya evde meydana gelen kazalara ili\u015fkin veri toplamaktad\u0131r. Yaralanmayla sonuçlanmayan belirli türdeki kazalar\u0131n (örne\u011fin, kazan patlamas\u0131 veya vinç ar\u0131zas\u0131) veya belirli bir ciddiyette yaralanmaya neden olan kazalar\u0131n rapor edilmesi genellikle zorunludur. Yaralanmalara neden oldu\u011fu bildirilen kazalar\u0131n say\u0131s\u0131, bir s\u0131kl\u0131k oran\u0131 (örne\u011fin, 100.000 i\u015fçi veya vardiya ba\u015f\u0131na rapor edilen kaza say\u0131s\u0131) olu\u015fturmak için genellikle belirli bir faaliyette yer alan i\u015fçi say\u0131s\u0131yla kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131r\u0131labilir, böylece tehlikeli mesleklerin daha fazla tan\u0131mlanmas\u0131na olanak sa\u011flan\u0131r. Farkl\u0131 ülkelerdeki kaza istatistiklerinin derlenmesindeki farkl\u0131l\u0131klar nedeniyle, uluslararas\u0131 kar\u015f\u0131la\u015ft\u0131rmalar ço\u011fu zaman geçerli de\u011fildir Bir kazan\u0131n tek bir nedenden dolay\u0131 meydana gelmesi çok nadirdir. Bir kaza olu\u015fumu incelendi\u011finde ço\u011fu zaman ayn\u0131 anda ortaya ç\u0131kmas\u0131 gereken faktörlerin bir araya geldi\u011fi görünür. Potansiyel olarak tehlikeli bir durum, birisi onunla temas edene kadar kazayla sonuçlanmaz ve yan\u0131c\u0131 bir buhar bulutu, bir ate\u015fleme arac\u0131 mevcut olana kadar patlamaz. Özellikle kazalar i\u015f sisteminde tan\u0131mlanabilen, ortadan kald\u0131r\u0131labilen tehlikelerden, e\u011fitim, talimat ve izlemedeki eksikliklerden veya insan faktörlerinin birle\u015fik etkisinden kaynaklan\u0131r. Ancak \u015funu da kabul etmek gerekir ki; Çal\u0131\u015fanlar hata yapabilir, beceriksiz olabilir, odaklanamayabilir, kas\u0131tl\u0131 olarak risk alabilir ve bunun sonucunda insan i\u015f stresi ile kaza yapabilir. Tehlikeli bir durum, insan faktörleriyle birle\u015fti\u011finde bile, ba\u015fl\u0131 ba\u015f\u0131na bir kaza nedeni de\u011fildir. Ancak ba\u015fka bir zay\u0131flat\u0131c\u0131 durumun belirtisi veya de\u011ferlendirilmesi gereken bir dizi ba\u015fka hatan\u0131n da göstergesidir. Herhangi bir kaza, yaln\u0131zca kazazedenin ma\u011fduriyetinin tazmin edilmesi amac\u0131yla resmi bir bildirime yol açmamal\u0131, ayn\u0131 zamanda kazay\u0131 önleme amaçl\u0131 bir rapor veya soru\u015fturma da yap\u0131lmal\u0131d\u0131r. Bu perspektiften bak\u0131ld\u0131\u011f\u0131nda, kaza analizinin temel amac\u0131, yaralanmaya yol açan ar\u0131zalar\u0131n alt\u0131nda yatan dizinin ve daha genel olarak, ister kaza ister yak\u0131n kaza olsun, istenmeyen olay\u0131n tüm öncüllerinin kayna\u011f\u0131n\u0131 ara\u015ft\u0131rmakt\u0131r. Dolay\u0131s\u0131yla bir olay\u0131n analizi, beklenmeyen olay\u0131n gerçekle\u015fmesinden sonra yap\u0131ld\u0131\u011f\u0131 ve olaydan olay\u0131n kayna\u011f\u0131na ad\u0131m ad\u0131m dönü\u015fü içerdi\u011fi için ‘‘ters ku\u015fak‘‘ yakla\u015f\u0131m\u0131d\u0131r.</p>",
"author": [
{
"family": "Turan",
"given": " Haldun"
},
{
"family": "Alpayd\u0131n",
"given": " Zeki"
}
],
"id": "263103",
"issued": {
"date-parts": [
[
2023,
10,
4
]
]
},
"title": "\u0130\u015e KAZALARININ SEBEPLER\u0130N\u0130N BEL\u0130RLENMES\u0130 ANAL\u0130Z ED\u0130LMES\u0130 VE SONU\u00c7LARININ \u0130\u015e SA\u011eLI\u011eI VE G\u00dcVENL\u0130\u011e\u0130 Y\u00d6N\u00dcNDEN DE\u011eERLEND\u0130RMES\u0130",
"type": "article-journal"
}
| Tüm sürümler | Bu sürüm | |
|---|---|---|
| Görüntülenme | 154 | 155 |
| İndirme | 66 | 66 |
| Veri hacmi | 29.4 MB | 29.4 MB |
| Tekil görüntülenme | 143 | 144 |
| Tekil indirme | 63 | 63 |