Kitap Açık Erişim
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns="http://datacite.org/schema/kernel-4" xsi:schemaLocation="http://datacite.org/schema/kernel-4 http://schema.datacite.org/meta/kernel-4.1/metadata.xsd"> <identifier identifierType="DOI">10.48623/aperta.228048</identifier> <creators> <creator> <creatorName>Çalışkan, Mehmet</creatorName> <givenName>Mehmet</givenName> <familyName>Çalışkan</familyName> <nameIdentifier nameIdentifierScheme="ORCID" schemeURI="http://orcid.org/">0000-0003-1865-7732</nameIdentifier> <affiliation>Yozgat Bozok Üniversitesi</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title>Kur'Ân Dilinde Yemin Üslûbu</title> </titles> <publisher>Aperta</publisher> <publicationYear>2021</publicationYear> <subjects> <subject>Tefsir</subject> <subject>Kur'ân</subject> <subject>Kasem</subject> <subject>Hilf</subject> <subject>Üslûb</subject> <subject>Cahiliye Dönemi</subject> <subject>Mekkî</subject> <subject subjectScheme="url">https://authorities.loc.gov/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?Search_Arg=RELIGION+%2F+Islam+&Search_Code=SHED_&PID=CVREQx6haSPtU3VB0gXhcowwK7u8e&SEQ=20211118092621&CNT=100&HIST=1</subject> <subject subjectScheme="url">https://authorities.loc.gov/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?RefCodes=7&ref=1&hd=1,1&SEQ=20211118131149&Search%5FArg=Qur%27an&Search%5FCode=SHED%5F&CNT=100&PID=dLeHQjD7ksKAyp5Dq4ZxOajPcxsS&SID=1</subject> <subject subjectScheme="url">https://authorities.loc.gov/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?Search_Arg=Oath--Religious+aspects--Islam.&Search_Code=SHED_&PID=juNBMTbS8PPqDD3V7HLV0PzaGIoD&SEQ=20211118131423&CNT=100&HIST=1</subject> </subjects> <dates> <date dateType="Issued">2021-11-25</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral="Text">Book</resourceType> <alternateIdentifiers> <alternateIdentifier alternateIdentifierType="url">https://aperta.ulakbim.gov.tr/record/228048</alternateIdentifier> </alternateIdentifiers> <relatedIdentifiers> <relatedIdentifier relatedIdentifierType="ISBN" relationType="IsIdenticalTo">978-605-74416-6-9</relatedIdentifier> <relatedIdentifier relatedIdentifierType="DOI" relationType="IsVersionOf">10.48623/aperta.228047</relatedIdentifier> </relatedIdentifiers> <rightsList> <rights rightsURI="https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/">Creative Commons Attribution-NonCommercial</rights> <rights rightsURI="info:eu-repo/semantics/openAccess">Open Access</rights> </rightsList> <descriptions> <description descriptionType="Abstract"><p>Bu &ccedil;alışmada &ouml;zelde s&ucirc;re bağlamında genelde Kur&rsquo;&acirc;n b&uuml;t&uuml;nl&uuml;ğ&uuml;nde kasemlerin ne anlama geldiğikonusuele alınmıştır. D&ouml;rt b&ouml;l&uuml;mden oluşan &ccedil;alışmanın giriş kısmında konu; kapsam ve y&ouml;ntem bakımından incelenmiştir. Birincib&ouml;l&uuml;mde kavramsal &ccedil;er&ccedil;eve i&ccedil;inde kasem, yemin ve hilf gibi kavramların birbiriyle ayniliği ve farklığı &uuml;zerinde duruldu. Dilsel &ccedil;er&ccedil;eve i&ccedil;erisindekasem i&ccedil;in kullanılan harfler; kendisiyle yemin edilen (muksemun bih) ve yeminin cevabı (muksemun aleyh) a&ccedil;ıklanmıştır. Yine birinci b&ouml;l&uuml;mde yemin &ccedil;eşitlerinden &ldquo;zahir&rdquo; ve &ldquo;muzmar&rdquo;ın a&ccedil;ıklaması yapılmıştır.&nbsp;</p> <p>&Ccedil;alışmanın ikinci b&ouml;l&uuml;m&uuml;nde İslam &ouml;ncesi d&ouml;nemde Arap dili ve k&uuml;lt&uuml;r&uuml;ndeki kasem geleneği incelenmiştir. Cahiliyedeki yemin konuları arasında Allah, k&acirc;be, putlar, zaman ve bir&ccedil;ok tabiat varlıkları bulunmaktadır. İslam &ouml;ncesi d&ouml;nemde maddi menfaatler elde etmek i&ccedil;in yemin ifadeleriyle beraber şairler, sihirbazlar, k&acirc;hinler gizemli s&ouml;zler s&ouml;yleyerek insanların kendilerine inanmalarını ve y&ouml;nelmelerini sağlıyorlardı. &Ouml;zellikle k&acirc;hinler, kendi inan&ccedil; ve k&uuml;lt&uuml;rlerine g&ouml;re kendisiyle yemin edilen şeyi ifade ettikleri halde cevabını s&ouml;ylemediklerinden yeminlerini gizemlilik i&ccedil;inde bırakırlardı.&nbsp;</p> <p>&Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;mde Mekk&icirc;-Meden&icirc; s&ucirc;relerdeki kasem şekilleri mukayese edilmiş ve bu bağlamda Mekk&icirc; s&ucirc;relerdeki kasemlerin genel itibariyle a&ccedil;ık yemine &ouml;rnek teşkil ettiği tespit edilmiştir. Bu b&ouml;l&uuml;mde ayrıca Allah&rsquo;ın zat ve sıfatlarıyla yemin ettiğine dair &ouml;rneklerin yanında hem m&uuml;şahhas hem de m&uuml;bhem varlıklara yemin ettiği hususu belirtilmiştir. Bu bağlamda Meden&icirc; s&ucirc;relerdeki kasemlerin kapalı yeminlere &ouml;rnek oluşturduğu tespiti de yapılmıştır. Yeminler, kendisiyle yemin edilen hususların insanlar a&ccedil;ısından &ouml;nemli olduğuna dikkat &ccedil;ektiği gibi, yeminin cevabı hakkında da bir giriş oluşturduğu muhakkaktır. &Ccedil;&uuml;nk&uuml; yeminler cevaplarıyla ancak tamamlanır ve anlaşılır hale gelir. Cevapsız yemin ise ni&ccedil;in yemin edildiği belli olmayan bir eyleme d&ouml;n&uuml;ş&uuml;r. &Uuml;&ccedil;&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;mde ayrıca Kur&rsquo;&acirc;n&rsquo;da yemin&uuml;sl&ucirc;bu i&ccedil;erisinde yeminedilenlerleyemine cevap teşkil edenlere dair ilgili &ouml;rnekler yer almıştır. Ayrıca Kur&rsquo;&acirc;n kıssalarındaki yemin &ouml;rnekleri de bu b&ouml;l&uuml;mde ele alınmıştır.&nbsp;</p> <p>D&ouml;rd&uuml;nc&uuml; b&ouml;l&uuml;mde ise kasemin muhtemel sebepleri, hedefleri, neticeleri, Allah&rsquo;ın yemin etmesi incelenmiş olup bu b&ouml;l&uuml;mde ayrıca kasemin fıkh&icirc; boyutuna da işaret edilmiştir. Y&uuml;ce Allah&rsquo;ın varlıklara yemin etmeyeceği d&uuml;ş&uuml;ncesinde olanlar, yeminin ancak yemin edileni y&uuml;celtmeyi hedeflediğinden bunun Allah i&ccedil;in d&uuml;ş&uuml;n&uuml;lemeyeceği g&ouml;r&uuml;ş&uuml;n&uuml; ileri s&uuml;rm&uuml;şlerdir. Allah&rsquo;ın varlıklara yemin etmesi yemin edilen varlıkların fayda ve zararına dikkat &ccedil;ekmek i&ccedil;indir. Ayrıca Allah&rsquo;ın değişik varlıklara yemin etmesi, o varlıklar &uuml;zerinden kendisine yemin etmesi anlamına gelmektedir. Zira yemin edilen nesnelerin başında &ldquo;rab&rdquo; lafzının olduğunu s&ouml;yleyenler incir&rsquo;e yapılan yemini &ldquo;T&icirc;n&rsquo;in rabbine yemin olsun&rdquo; şeklinde anlamışlardır.&nbsp;</p> <p>Sonu&ccedil; kısmında yeminin,&nbsp;tarihin başlangıcından itibaren insanlar ve toplumlar arasında g&uuml;ven ve itimat telkin etmek i&ccedil;in dilsel iletişim ve etkileşim aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Buradan hareketle şunu s&ouml;ylemek m&uuml;mk&uuml;nd&uuml;r: Ccahiliye d&ouml;nemindeinsanlar kendilerince kutsal saydıkları herhangi bir şeye yemin ederken, İsl&acirc;m&icirc; d&ouml;nemde yeminin sadece Allah&rsquo;a yapılması istenmiştir. İslami d&ouml;nemde yeminle ilgili h&uuml;k&uuml;mler konmuş, gerekmediği s&uuml;rece yemin edilmemesi istenmiş ve M&uuml;sl&uuml;manların gereksiz yere yemin etmeleri hoş karşılanmamıştır. Bu bağlamda yalan yere yapılan yemin b&uuml;y&uuml;k g&uuml;nahlardan sayılmıştır.</p></description> </descriptions> </resource>
Tüm sürümler | Bu sürüm | |
---|---|---|
Görüntülenme | 268 | 268 |
İndirme | 274 | 274 |
Veri hacmi | 1.0 GB | 1.0 GB |
Tekil görüntülenme | 242 | 242 |
Tekil indirme | 250 | 250 |