Dergi makalesi Açık Erişim

ÖĞRETMENLERİN DENETİME İLİŞKİN TUTUMLARI İLE MESLEKİ ÖĞRENMELERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

   Pınar ŞANDA

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin denetime ilişkin tutumları ile mesleki öğrenmeleri arasında anlamlı ilişki olup olmadığını incelemektir. Araştırma nicel desenle yürütülen ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen araştırma örneklemini 2018-2019 Eğitim Öğretim yılında Şanlıurfa ili Haliliye ilçesinde bulunan ilkokul ve ortaokullarda görev yapan toplam 200 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmaya katılan 200 öğretmenin %53’ü (106) kadın, %47’si (94) ise erkektir. Araştırma verilerinin toplanmasında Liu, Hallinger ve Feng (2016) tarafından geliştirilip Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışmaları Gümüş, Apaydın ve Bellibaş (2018) tarafından yapılan “Öğretmen Mesleki Öğrenme Ölçeği (ÖMÖÖ)” ve Uğurlu ile Usta (2016) tarafından geliştirilen “Denetim Tutum Ölçeği (DTÖ)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 24 programı kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde frekans, yüzde, standart sapma, aritmetik ortalama gibi betimleyici istatistiklerle beraber Mann-Whitney U Testi, Kruskal Wallis H Testi, ANOVA ve Spearman Korelasyon Analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin geneline ve alt boyutları olan işbirliği, yansıtma, uygulama ile bilgi tabanına ulaşmaya ait ortalamanın “yüksek” düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet ve eğitim durumu değişkenlerine göre öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin geneli arasında anlamlı farklılık gözlenirken; mesleki kıdem ve görev yapılan kurum türü değişkenlerine göre öğretmenlerin mesleki öğrenmelerinin geneli arasında anlamlı farklılık ortaya çıkmamıştır. Öğretmenlerin denetime ilişkin tutum puanlarının geneli ile mesleki öğrenme puanlarının geneli arasında pozitif yönde orta düzeyde anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır (r=0,416; p<0,01).

 

129
116
görüntülenme
indirilme
Görüntülenme 129
İndirme 116
Veri hacmi 227.4 MB
Tekil görüntülenme 118
Tekil indirme 104

Alıntı yap